Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

 автор: МАРИАНА ПЪРВАНОВА
26.08.2014

Даниела Димова - Директор ТМПЦ-Варна- Как оценявате току-що завършилото пето издание на „Опера в Летния театър”?

- Петото издание бе по-особено, защото започна нестандартно - с порой и в деня преди откриването се случи трагедията в Аспарухово. Това наложи да изместим датата на откриването, след това преместихме и една оперетна гала на закрита сцена. Слава богу, обаче останалите спектакли успяхме да ги изиграем на обявените дати. С голям апломб преминаха двете премиерни заглавия. „Андре Шение” е високо предизвикателство към всеки оперен театър в света. Изцяло нова продукция, много красива, направена с разкош. С още по-разкошни солисти. С филигранно изпълнение на оркестъра и на младата диригентка Вилиана Вълчева. Тази нова продукция успяхме да направим като подарък за празника на Варна – 15 август.

Другата премиера бе на „Отело” - много сериозно заглавие, копродукция с Лимож и Реймс, останалите заглавия бяха нови премери от 2014 г. - „Исус Христос Суперзвезда”, „Дон Жуан”, „Травиата” също е ново представление.

Традиционно имахме мюзикъл и опера гала с нашите солисти и със звезди - Ирина Йордакеску и Кирил Манолов. Този път противно на златното правило, че кулминацията трябва да е на две трети от програмата, ние я сложихме на финала и това е „Набуко” от Джузепе Верди.

Всеки, който види неговият състав, ще разбере, че само опери от „А” категория могат да си го позволят да го имат. На 22 август Карло Коломбара имаше премиера на „Фаворитката” в Залцбург и на другия ден летя за Варна, за да закрие с „Набуко” „Опера в летния театър”. Това вече говори само по себе си не само за това какви артисти искаме да имаме на наша сцена, но и за едно отношение на артистите към нас. Подобен жест не се прави за всеки театър.

- Какви изненади подготвяте за следващото издание?

- Целта ни беше тази година да направим шик заглавие като „Андре Шение”. Следващата година сме подготвили подобна веристична опера - „Адриана Лекуврьор”. Това е мащабна продукция на Белградската опера, която ще се копродуцира със Скопие и през лятото ще стигне и до Варна. Със звезден състав – Иван Момеров, италианското сопрано от първа величина – Джована Касолла, мецосопраното Надя Кръстева. Пак ще имаме два спектакъла през юли и август. Диригент-постановчикът - италианецът Валерий Огали, ще дирижира поне единия спектакъл. Другият проект е иновативно представление на „Макбет” от Джузепе Верди с нашия традиционен гост-диригент Стефано Сегедони. Имаме предложение да направим спектакъла с Енрико Стинкели – много интересен режисьор и журналист, който ежедневно прави предаване за опера по радио Тре - националното радио на Италия. Това ще бъде спектакъл 3D – предимно със светлини и с минимум сценография, ще бъде все едно филмирано представление. Подобно нещо не е правено в България и се надявам да успеем всичко да осигурим, за да имаме такъв „Макбет”.

С именития тенор Бойко Цветанов от „Андре Шение” до „Орфей”

 

Бойко Цветанов в "АНДРЕ ШЕНИЕ"

 

Бойко Цветанов – един от най-големите тенори на нашето време, е завършил Консерваторията в София, специализирал е при Маргарита Лилова във Виена, Борис Христов в Рим, Карло Бергонци в Академия „Верди“ в Бусето и при Франко Корели.

Великият Борис Христов наричал  своя ученик „Сине мой, Дон Карлос на моите мечти“, в асоциация с образа от едноименната Вердиева опера. Искал дори той да наследи родната му къща, но Бойко отказал, защото „домът на такъв велик българин като Борис Христов, не може да принадлежи само на един човек, а на цяла България”, както обяснява самият Бойко Цветанов.

Успешната му международна кариера започва от Софийската опера, за да го отведе до най-престижните международни сцени. В творческата си биография е записал повече от 60 централни тенорови роли.

В продължение на 22 години е водещ тенор на операта в Цюрих, Швейцария, където изпълнява главните тенорови партии и достига понякога до 75 спектакъла в годината. След това огромно натоварване през последните 2 години Бойко Цветанов си позволява повече свобода и подбира внимателно участията си.

 

3 бързи въпроса на Виолета Тончева към Бойко Цветанов след премиерата на „Андре Шение”в  Опера в Летния театър – Варна 2014

Маестро, изпълнихте с такава страст Андре Шение, сякаш имате особено отношение към този герой.

Да, наистина е така. „Андре Шение” е любимата ми опера, а Андре Шение е любимият ми герой. В образа на Шение е заложена богата палитра от бурни чувства и страсти, които дават прекрасна възможност за изява на певеца. Въпреки че емоциите бликат от всеки такт, аз търся изчистена трактовка, не забравяйки, че прототипът Андре Шение е бил реална историческа личност, към чието пресъздаване се чувствам отговорен. На сцената живея максимално с героя си и съм щастлив,  че това допадна на публиката във Варна.

Кои спектакли в последно време са Ви направили особено щастлив?

Това беше в Катания – родния град на Белини, където след спектакъла на операта „Атила” бях извикан 10 пъти на бис, видях дори много разплакани лица сред публиката. Това ми напомни за отминалото време, когато изпях за пръв път Nessun Dorma във Wiener Staatsoper. Тогава аплодисментите продължиха цели 15 минути, а интендантът Йоан Холендер дойде при мен и учуден ме запита: „Кой си ти, че можеш да пееш така!”

17 000 гледат „Опера в Летния театър”

Фестивалът в морската столица счупи рекордите по посещаемост

„Андре Шение” стана хит във Варна заради големите гласове, пищната сценография и великолепните костюми.

автор: МАРИАНА ПЪРВАНОВА
26.08.2014  

 Сцена от “Набуко” с Карло Коломбара (Италия) и Елена Чавдарова и хора на Варненската опера.

Сцена от “Набуко” с Карло Коломбара (Италия) и Елена Чавдарова и хора на Варненската опера.

 В епохата на Луи ХIV ни пренесе „Андре Шение”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 В епохата на Луи ХIV ни пренесе „Андре Шение”.

Кирил Манолов и Сорина Мунтеану  в НАБУКО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Големият Кирил Манолов и румънската звезда Сорина Мунтеану в „Набуко”

 

 

 Политици, които сменят господарите си като носни кърпички. Идеалисти, които не се обръщат като фурнаджийска лопата и стават жертва на новите властници. Това не е сводка от нашия преход, а сюжетът на операта „Андре Шение”, която имаше своята премиера на „Опера в Летния театър” във Варна (20 август).

Италианската опера на Умберто Джордано се оказа попадение в десетката за Варненската опера, тъй като тя сякаш разказваше за нашата нестабилна политически ситуация.

Може би, защото става дума за революционно време - за Френската революция (1789-1794), когато новите идеи помитат стария строй. Но не само актуалността, а пищната сценография и красивите костюми спечелиха сърцата на публиката.
Режисьорът Кузман Попов се беше постарал да направи от операта почти театрално представление.

Така „Андре Шение”се оказа голямата приятна изненада в тазгодишното издание на „Опера в Летния театър” във Варна.

Другата перла в афиша бе „Набуко” на Джузепе Верди, събрала изключителен звезден състав на 23 август - Кирил Манолов, Карло Коломбара (Италия) и Сорина Мунтеану (Румъния).

В петото издание „Опера в Летния театър” направо надмина себе си като предложи изключителна програма, съчетание на най-трудните опери и атрактивни галавечери.

17 456 хиляди бяха продадените билети, но зрителите бяха значително повече, тъй като имаше и пропуски за гостите.

Тези показатели са отлични като се има предвид, че представленията бяха по-малко от миналата година заради провеждащия се на същата сцена Международен балетен конкурс и пренасянето на някои от спектаклите на основна сцена заради лошото време.

Истинско украшение беше гостуването на двете румънски оперни диви – опитната и стабилна Сорина Мунтеану и първото сопрано на Букурещката национална опера Ирина Йордакеску, която покори българската публика с изключителна артистичност на оперната гала.

Големите звезди на този фест обаче бяха изключителните български гласове. Варна успя да събере на едно място някои от най-големите ни имена, което знаем, не е никак лесно.

Това важи преди всичко за „Андре Шение”, в която всички вокални партии бяха поверени на българи, „Това за пореден път доказва какви големи оперни гласове ражда тази страна”, по думите на австрийската критичка Елена Хаберман за Der neue Merker.

“В главната роля чухме живеещия от десетилетия в Цюрих тенор Бойко Цветанов с неговия искрящ както винаги глас, с който той уверено преследва височините, без да пропусне да открои и пианистичните фрази - в гласово отношение един идеален Андре Шение.

 

Неговият опонент, лакеят, преобразил се по-късно в революционер, Карло Жерар, бе представен внушително и ефектно от Кирил Манолов – ярко изразен веристичен баритон с много приятен тембър и силно сценично присъствие. Ролята на Мадалена изпълни Димитринка Райчева, която също е истинска представителка на веристичния оперен стил”, пише в своята рецензия г-жа Хаберман.

С бурни аплодисменти премина „Набуко” под диригентската палка на маестро Борислав Иванов. Напълно оправда очакванията най-големият съвременен Вердиев бас Карло Коломбара (Италия), както и Сорина Мунтеану и Кирил Манолов, като не им отстъпваше и по-младата Елена Чавдарова.

 

Източник: в-к МОНИТОР - http://www.monitor.bg/article?id=440901

 

 

 

Карло Коломбара смята за чест да пее в страната на басите

 

„Набуко” в Опера в Летния театър – Варна 2014

Елена Хаберман – специален пратеник на „Der neue Merker” – Zeitschrift fur Opera und Ballet in Wien und der ganzen Welt (списание за опера и балет във Виена и цял свят)

23 август 2014

 

Кирил Манолов и Сорина Мунтеану  в НАБУКО

 Метеорологичната обстановка тази вечер беше малко напрегната - дали отново ще вали или ще гледаме „Набуко”, в крайна сметка небето отсъди за „Набуко”.

Звездният гост Карло Коломбара, поканен за ролята на Закария, пристигна едва по обяд във Варна, директно от Залцбург, където участва предната вечер в премиерата на операта „Фаворитката” от Доницети.

Това обаче не му попречи да пресъздаде с изключително майсторство образа на Върховния жрец на Йехова. Великолепният му кадифен бас струеше завладяващо във всички регистри и покори напълно публиката.

В главната роля имахме удоволствието да чуем Кирил Манолов с неговия най-мощен глас.

Набуко точно, какъвто трябва да бъде – първо агресивен и обсебен от желанието да победи врага, после разтърсен горчиво от извършеното светотатство, много убедителен във всичките си превъплъщения.
Певецът често пее в Италия, обикновено под диригентската палка на Рикардо Мути и този италиански привкус на неговата интерпретация осезателно се усети както в музиката, така и в езика.

 

ЕЛЕНА ЧАВДАРОВА И БОРИС ЛУКОВ В НАБУКО

 

Много голяма изненада (с каквито не сме свикнали във Виена) поднесе младият тенор Борис Луков. Той направи изключително  впечатление с издръжливия си и силен спинтов глас с приятен тембър, подходящ за Измаел!

 

Истинско сензационно откритие бе Сорина Мунтеану като Абигайл.

Огромен глас без никакви колебания, толкова сигурно и красиво поставен, никога писклив, забележителен в пианисимите от нейната голяма заключителна сцена.

Направо превъзходна. Препоръчвам я. Певицата има твърд ангажимент с Букурещката опера, но сигурно би гостувала с удоволствие в най-престижните оперни театри. Гласът й го заслужава.  

 

 

"Андре Шение" - поредният амбициозен проект във Варна

Рецензия на Юлияна Караатанасова за в. „Дума”

В последните години операта в морската столица се радва на гостуващи артисти от най-висока международна класа, които донасят свежест и са вдъхновение за редовата трупа. 

П"Андре Шение" - поредният амбициозен проект във Варна

Като част от оперния маратон от 11 спектакъла на Варненската опера в рамките на фестивалите "Варненско лято" и "Опера в Летния театър - Варна 2014", вторият от двата премиерни спектакъла на "Андре Шение" от Джордано, Варненската опера представи на 20 август. Това е амбициозен проект - заглавие, което едва за втори път в своята история театърът се наема да реализира. Изключително трудна опера във всяко отношение - музикално, вокално, режисьорско, сценографско. И най-вече - за намиране на равностойни и силни солисти за главните партии на Андре Шение, Мадалена и Жерар. Тук заявката бе силна в лицето на Бойко Цветанов, Димитринка Райчева и Кирил Манолов.

В последните години Варненската опера се радва на гостуващи артисти от най-висока международна класа, които донасят свежест и са вдъхновение за редовата трупа. В партията на поета-революционер тенорът Бойко Цветанов за пореден път изяви своя вокален виртуозитет, стабилност във височините и актьорска опитност. Силният му глас, както обикновено, се открояваше с бляскавия си тембър и осмислени вокално фрази. В тази любима за тенора роля той се чувства в свои води, което значително подпомага останалите певци в спектакъла.

В дуетите, особено в последното действие, сопраното Димитринка Райчева получи допълнителна подкрепа и увереност в лицето на Цветанов. Младата певица, трупайки опит на варненска сцена, става все по-впечатляваща и убедителна в своите изяви.

Партията на Мадалена, изискваща много сериозна вокална техника, певицата покри в най-висока степен. Все пак в нея има тънки нюанси, като например в арията от трето действие, където по-тихите динамики бяха малко пренебрегнати. Лекота и липса на драматични нотки в първо действие, повече разнообразие и контрасти в следващите, във вокално отношение биха обогатили образа и довели до естественото му възходящо изграждане в синхрон с общата драматургия.

Още по-сполучлив бе образът на Жерар, който изгради баритонът Кирил Манолов. Стабилен на сцената, с внушително присъствие - вокално и актьорски, той бе безупречен в арията от трето действие, извикала спонтанни аплодисменти от страна на публиката. Все по-зрял във вокалния прочит на своите партии, Манолов бе един от основните стълбове на спектакъла.

Разговор в антракта с Карло Коломбара

КАРЛО КОЛОМБАРА (Италия)

 

Да изпее Борис на сцената е най-голямата му мечта

 
Интервю на Елена Хаберман, специален пратеник на „Der neue Merker” – списание за опера и балет във Виена и цял свят

 

 

В антракта на „Набуко” в Опера в Летния театър във Варна Карло Коломбара ме покани на разговор. Роденият в Болоня бас смята за радост и чест да гастролира в „Страната на басите”, както нарича България.

Той е голям почитател на Борис Христов, както и на Николай Гяуров, с когото го свързвало голямо приятелство. Така успял да опознае Варна като курортен център. За него не представлявало никакъв проблем, на сутринта, веднага след бравурната „Фаворитка” в Залцбург, да вземе самолета за Варна, а вечерта, в пълна кондиция, да представи своя Закария.

Той вече е пял в София, а във Варна е участвал в голям концерт, само с баси, по повод 100-годишнината на великия Борис Христов. Певецът разказва, че е завършил Музикалната академия в родната Болоня при Париде Вентури - певец, който се е изявявал предимно в Италия, но е бил изключителен педагог. 

Карло Коломбара поддържа вече около 22 години световна кариера, започнала с конкурса ASLICO и арията от операта на Доницети „Линда ди Шамуни”. Тогавашният директор на Миланската скала Рикардо Мути харесал талантливия певец и му оказал изключителна подкрепа.

Постоянната им съвместна работа продължава около 20 години. Кариерата на Карло Коломбара стартира на международната сцена във всички континенти. Изявите му в Австрия досега са редки, няколко в ерата на Холендер и в Залцбург по време на фестивала в „Бохеми”, а сега го чухме в концертното изпълнение на „Фаворитката”.

Последното му виенско изпълнение в Konzerthaus като Фиеско от „Симоне Боканегра” е записано на компактдиск. Крайно време всичко това да се промени! Такъв глас и да го няма във Wiener Staatsoper, подобно нещо не бива повече да се случва.   

 

Елена Хаберман, специален пратеник на “Der neue Merker”- списание за опера и балет във Виена и цял свят

20 август 2014

 

Горещият летен ден завърши с оперна вечер, изпълнена с много настроение. На пулта застана младата диригентка Вилиана Вълчева от Варна. Тя е изучавала първоначално пиано и корепетиция в Швейцария, тогава открила любовта си към диригентското изкуство и веднага продължила следването си, завършвайки и дирижиране. Tя въведе спектакъла с подчертано внимание към певците, но впоследствие поднесе силни драматични моменти с много стройно звучащия оркестър.

Режисьорът Кузман Попов е създал една подредена сценография с импониращи архитектурни внушения и просторно кръгово пространство като фон, които подсигуриха добра акустика. Хорът, който в тази опера е много важен, звучеше, направляван от своя диригент Стефан Бояджиев, не само силно, но и хомогенно и убедително.     

Разпределенито на ролите бе само с български певци, което за пореден път доказва какви големи оперни гласове ражда тази страна.

В главната роля чухме живеещия от десетилетия в Цюрих тенор Бойко Цветанов с неговия искрящ както винаги глас, с който той уверено преследва височините, без да пропусне да открои и пианистичните фрази - в гласово отношение един идеален Андре Шение.

Неговият опонент, лакеят, преобразил се по-късно в революционер, Карло Жерар, бе представен внушително и ефектно от Кирил Манолов – ярко изразен веристичен баритон с много приятен тембър и силно сценично присъствие.

Ролята на Мадалена изпълни Димитринка Райчева, която също е истинска представителка на веристичния оперен стил – във вокално и артистично отношение тя много напомня за легендарната (вече 105-годишна) Магда Оливеро.


Най-големият съвременен Вердиев бас Карло Коломбара (Италия), звездата на Букурещката национална опера Сорина Мунтеану и световноизвестният български баритон Кирил Манолов ще превърнат спектакъла на „Набуко” на 23 август от 21 часа, под диригентската палка на Маестро Борислав Иванов
, в естествена кулминация на Опера в Летния театър и музикално събитие от световна величина. Постановката е на режисьора Кузман Попов.

Трета по ред опера в творчеството на Верди, „Набуко” е първата, която му носи признание. В биографичен аспект “Набуко” се оказва най-важният етап за формиране на Стила Верди, превърнал го в най-големия оперен композитор на всички времена.

 

 

 

КИРИЛ МАНОЛОВ – Набуко

КИРИЛ МАНОЛОВ – Набуко

 

 

Кирил Манолов, роден през 1976 г., завършва НМА „Панчо Владигеров” през 2003 г. Още по време на следването си е ангажиран в продукции на оперните театри в България и е поканен да участва в концерти на Райна Кабаиванска (1999) и на ММФ „Варненско лято”.

През 2001 г. дебютира в Софийската опера. Носител е на множество престижни награди от национални и международни конкурси, между които Голямата награда на XIV Международен конкурс за млади оперни певци "Борис Христов", Първа награда в Конкурса за млади певци “Гена Димитрова” и др.

Кирил Манолов е гостувал многократно на сцените на всички оперни театри в страната, а така също и в Токио, Барселона, Брюксел, Гент, Остенде, Палма де Майорка, Белград, Скопие, Никозия, Солун, фестивалите в Ларнака - Кипър, Родос - Гърция, Палма де Майорка - Испания, Gars am Kamp - Австрия, Дубровнишкия летен фестивал - Хърватска и др.

През 2010 г. дебютира на оперната сцена в Германия и по-специално в Оперния театър на Висбаден, където изпълнява ролята на Фалстаф в нова продукция на едноименната опера на Верди.

След огромния си успех още същата година е поканен да представи своя  Фалстаф и на сцената на Щатсопер Хамбург.

 

Следват многобройни ангажименти в оперните театри на Германия. Критиката в Германия го определя като "явление в културния живот, с плътен и мощен глас, но същевременно мек и красив тембър, изключителна белкантова фраза и прекрасно и завладяващо сценично присъствие", в. „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.

 

Аудиторията на Опера в Летния театър – Варна 2013 също имаше възможността да се възхити на брилятния Фалстаф на Кирил Манолов, а в Опера в Летния театър – Варна 2014, освен в Оперната гала (18 август), сега ще го аплодира и в една от другите му големи роли – Набуко в „Набуко” от Верди (23 август). 

 

 

 

КАРЛО КОЛОМБАРА (Италия) – Закария

 КАРЛО КОЛОМБАРА (Италия) – ЗакарияКарло Коломбара е един от най-ярките представители на италианската певческа традиция. С изразен вердиев профил, той спечелва международно признание като най-големия съвременен Вердиев бас. Следвайки артистичното си призвание, Карло Коломбара триумфира вече 20 години по световните сцени, като не спира да обогатява творческата си биография.

За последните години спечели още престиж с дебютите си в оперите „Мефистофел” (Бойто), „Кармен” (Бизе), „Дон Паскуале“ (Доницети), „Хофманови разкази” (Офенбах) и „Дон Жуан” (Моцарт). През 2013, посветена на 200-годишнината от рождението на Джузепе Верди, той участва в „Реквием” в Бостън, гастролира в Лондон и на оперния фестивал в Савонлина, представи Закария от „Набуко” в Щутгарт и Арена ди Верона, както и Фиеско от „Симоне Боканегра” във Виена и Салерно.

Освен във Вердиев репертоар, го аплодират във „Фаворитката” (Доницети) в Театър „Шанз Елизе”, „Малка тържествена меса” (Росини) в Париж и Виена, и „Мефистофел” в Театро Реджо в Парма.

През тази година, Карло Коломбара планира да проведе своите майсторски класове, а също и концерти в Мортара, Парма, Бирмингам, Лондон, Триест, Залцбург, Пиаченца и Модена. В Театро Ариага в Билбао му предстои съвместна изява с Хосе Карерас в премиерата на съвременната опера „Съдията” («Изчезналите бебета»), пресъздаваща драматичен сюжет за изчезнали деца по време на режима на Франко.

Карло Коломбара е роден в Болоня, на 12 години започва да свири на пиано, на 15 взима първите си уроци по пеене при Париде Вентури и това определя творческия му път.

18 август, 21 часа

Кирил Манолов

 

Оперната гала винаги е една от кулминциите на Опера в Летния театър, така ще бъде и на 18 август, когато от 21 часа на диригентския пулт в Летния театър ще застане аристократът на оперните гала концерти, Маестро Борислав Иванов.

Под неговата палка Симфоничният оркестър, солистите и хорът на Държавна опера Варна, заедно с балетните артисти на оперния театър, ще представят арии и ансамбли от опери на Верди, Доницети, Бизе, Пучини. Режисьор на голямото събитие е Кузман Попов, диригент на хора Стефан Бояджиев, художествен ръководител на балета Екатерина Чешмеджиева.

Звездите в Оперната гала са световноизвестният български баритон Кирил Манолов и първото сопрано на Букурещката национална опера Ирина Йордакеску.

С най-добрите им арии ще чуем и солистите на Държавна опера Варна Арсений Арсов, Борис Луков, Валерий Георгиев, Диитринка Райчева, Евгений Станимиров, Ирина Жекова, Линка Стоянова, Пламен Димитров, Свилен Николов и гостенката Олга Михайлова-Динова, която наскоро аплодирахме като Кармен в операта-балет „Carmen Dance”.

Повече за Кирил Манолов:

Кирил Манолов е роден в София (1976), завършва НМА „Панчо Владигеров” (2003) и още по време на следването си е ангажиран в продукции на различни оперни театри в България. Участва в концерти на Райна Кабаиванска и ММФ „Варненско лято”, дебютира като Хитър Петър от едноименната опера на Веселин Стоянов в Софийска опера и балет (2001).

Специализира в Милано при българското мецосопрано Адриана Стаменова и във Виена при проф. Оливера Миакович. Носител е на множество престижни награди от национални и международни конкурси, сред които Голямата награда на XIV конкурс за млади оперни певци "Борис Христов", Първа награда в конкурса за млади певци “Гена Димитрова”, Трета награда от конкурса "Мануел Аусенси" в Барселона, Специална награда на конкурса "Светослав Монюшко" във Варшава и др.

Кирил Манолов е гостувал многократно на сцените на всички оперни театри в страната, а така също и в Токио, Барселона, Брюксел, Гент,  Палма де Майорка, Белград, Скопие, Никозия, Солун, фестивалите в Ларнака - Кипър, Родос - Гърция, Палма де Майорка - Испания, Gars am Kamp - Австрия, Дубровнишки летен фестивал - Хърватска и др.

През 2004 г. е поканен за щатен солист на Софийска опера и балет, където изпълнява роли от централния баритонов репертоар. От 2006 г. Манолов е постоянен гост в спектаклите на Националния оперен театър в Загреб - Хърватска и Оперния театър в Сплит - Хърватска, където се представя с огромен успех в премиерните спектакли на „Севилският бръснар” (Фигаро), „Лучия ди Ламермур” (Енрико), „Фауст” (Валентин), „Симон Боканегра” (Симон), ”Бал с маски” (Ренато), „Набуко” (Набуко), ”Аида” (Амонасро), „Трубадур” (Граф ди Луна) „Бохеми” (Марсел), „Джанни Скики” (Джанни Скики), „Манон Леско” (Леско), "Фалстаф" (Сър Джон Фалстаф) и др.

Оперен подарък за Празника на Варна

Промоционална августовска премиера на „Андре Шение”

По повод Празника на Варна Свето Успение Богородично - 15 август и на финалния етап в надпреварата за приза Европейска културна столица 2019,
Държавна опера Варна при Театрално-музикален продуцентски център Варна поднася специален подарък.

 

Само срещу 6 лв. гражданите и гостите на Варна могат да видят премиерния августовски спектакъл на най-новата постановка „Андре Шение” от Умберто Джордано, който ще се играе на 20 август в Опера в Летния театър от 21 часа.

 

Вилиана Вълчева - диригент Бойко Цветанов Кирил Манолов

 

С Костадин Георгиев-Калки - Исус Христос и Даниела Димова - Мария Магдалена

Легендарната рок опера «Исус Христос супер звезда» по музика на Андрю Лойд Уебър и либрето на Тим Райс, поставена с въображение и замах от диригента Юли Дамянов, режисьора Светозар Донев, сценографа Иван Токаджиев, костюмографката Ася Стоименова и диригента на хора Стефан Бояджиев, препълни залата на Летния театър на 7 юли. Това се очаква да се случи и във втория спектакъл на «Исус Христос супер звезда» в Опера в Летния театър на 13 юли. Участват солисти, хор и балет на Държавна опера Варна, с диригент Юли Дамянов, перкусии Валери Ценков, китара Георги Илиев, бас китара Борис Казаков.

Образа на Исус Христос супер звезда ще пресъздаде известният Костадин Георгиев-Калки, който играе в първата и втората постановка на творбата  на столична сцена, а сега и в третата българска постановка на варненска сцена: „Ролята ми в „Исус Христос суперзвезда” е моето най-значимо и вълнуващо сценично превъплъщение досега. Спектакълът е повод за ново изживяване на библейската история и дори за нов вътрешен прочит на това, което знаем досега. „Who are you, what have you sacrificed?” (Кой си ти, какво си жертвал?) е може би най-важният въпрос, който авторите ни карат да си зададем”, споделя Калки.

 

 

С неподражаемия Васил Петров и солисти на Музикалния театър и Държавна опера Варна

Постановъчен екип с трима носители на Кристална лира - диригент Юли Дамянов, режисьор Марио Николов, хореограф Светлин Ивелинов

Мюзикълът, последната любов на публиката, ще триумфира като жанр в Мюзикъл гала и Опера в Летния театър на 11 август от 21 часа. Събитието се осъществява със спонсорството на Пристанище Варна ЕАД. Аранжиментите на хитове от мюзикълите по филмите „Цар Лъв”, „Красавицата и звярът” и „Клетниците”, както и спечелилите световна известност мюзикъли „Евита”, Кабаре”, „Моята прекрасна лейди”, „Дон Кихот”, „Магьосникът от Оз”, „Цигулар на покрива” и други известни мелодии ще звучат, аранжирани от диригента Юли Дамянов. За миналогодишната Super Star Gala с хитове от мюзикъли, Юли Дамянов стана носител на българския Оскар за музика - Кристална лира 2013 на СБМТД.

Голямото име в режисираната от носителя на Кристална лира Марио Николов Мюзикъл гала ще бъде неподражаемият Васил Петров, аристократът в българската музика.

Освен него на сцената ще се изявят звездите на НМТЦ „Стефан Македонски” Александър Мутафчийски, Марчо Апостолов и Георги Ханджиев. Съзвездието от талантливи артисти ще бъде попълнено от солистите на Държавна опера Варна Даниела Димова, Свилен Николов, Димитринка Райчева, Ирина Жекова, Силвия Ангелова, Ина Петрова и Лиляна Кондова.

Концертът е с участието на Симфоничния оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна. Диригент на хора – Стефан Бояджиев.

 

На снимките (от ляво надясно): Юли Дамянов, Марио Николов, Даниела Димова и Васил Петров, Александър Мутафчийски, Георги Ханджиев

Акцент в Мюзикъл Гала ще бъде хореографията на балетмайстора на ДМБЦ „Стефан Македонски” Светлин Ивелинов, който включва в сценичното движение не само балетистите, но и хористите, и солистите.

 

Очаквайте „Риголето” от Джузепе Верди - 8 август 2014

На 8 август от 21 часа, в рамките на ММФ «Варненско лято» в Опера в Летния театър, ще се играе шедьовърът на Джузепе Верди «Риголето», постановка на режисьора Кузман Попов. На диригентския пулт ще застане постоянният гост-диригент на Държавна опера Варна от Италия Стефано Сегедони.

В ролята на Риголето ще аплодираме изкуството на един от най-талантливите български баритони с впечатляваща международна кариера Венцеслав Анастасов. Именитият баритон работи с такива големи имена в света на операта, като Лорин Маазел, Зубин Мета, Пласидо Доминго. Кариерата на Венцеслав Анастасов минава през сцени, като Палау де Лас Артс – Валенсиа, Гран Театро де Лисео – Барселона, Опера Монте Карло, Фестивала в Солотурн, Залцбург Аудиториум и др.

За първи път в ролята на безнравствения Херцог ще гостува младата руска оперна знаменитост, тенорът Алексей Татаринцев. Интересното в неговата творческа биография е, че първоначално завършва хорово дирижиране и едва по-късно се отдава на оперно пеене.

 

От 2008 г. е солист на Новая опера в Москва. Въпреки младостта си, Татаринцев вече е участвал в крупни творчески проекти и е пял под ръководството на Владимир Федосеев, Владимир Спиваков, Саулюс Сондецкис, Джон Нелсън и др. В репертоара на певеца присъстват ролите на Ленски и Трике от „Евгений Онегин” на Чайковски, Тамино от „Вълшебната флейта” на Моцарт, Алфред от „Прилепът” на Йохан Щраус, Граф Алмавива от „Севилският бръснар” на Росини и др.

В репертоара му влизат и едни от най-известните романси на Рахманинов и Чайковски, солистичната партия на Меса ди Глория от Пучини и др. Татаринцев е участвал в международни конкурси в Германия, Япония, Франция, Белгия и Швейцария. Лауреат и носител на бронзов медал от II международен конкурс „Галина Вишневская”, златен медал от Международния конкурс в памет на Лучано Павароти и бронзов медал от конкурса „Михаил Глинка”. Фонд „Иван Козловски” му присъжда званието „Най-добър тенор”.

С една от своите най-успешни роли, тази на Джилда, ще се представи Ирина Жекова. Солистката на Държавна опера Варна има в репертоара си над 15 роли, сред които Адина от „Любовен еликсир” на Г. Доницети, Оскар от „Бал с маски” и Нанета от „Фалстаф” на Дж. Верди, Мюзета от „Бохеми” на Дж. Пучини, Графиня Аделе от операта „Граф Ори” и Клоринде от „Пепеляшка” на Дж. Росини, Лейла от „Ловци на бисери” на Ж.Бизе, участва в три от четирите постановки на академик Пламен Карталов на "Пръстенът на Нибелунга" от Вагнер.

 

На снимките (от ляво надясно): Стефано Сегедони, Алексей Татаринцев, Венцеслав Анастасов, Ирина Жекова, Евгений Станимиров

Спарафучил ще пресъздаде водещият бас на Държавна опера Варна Евгений Станимиров. Специализирал в Академията на Театър ла Скала, Милано, записал в репертоара си знаковите басови партии в световната оперна литература, пял под  режисурата на Франко Дзефирели, редовен гост на „Ла Скала” и най-добрите италиански оперни сцени, той е изпълнявал Спарафучиле в Театро Сочале Комо, Театро Арчимболди в Милано, Театро Понкиели в Кремона и др.

В ролята на Монтероне ще гостува Росен Рангелов, останалите образи ще пресъздадат Силвия Ангелова (Мадалена), Свилен Николов (Маруло), Вяра Железова (Джована) и др.

Радостина Николаева: Имам сантимент към Дездемона

 

Интервю на Виолета Тончева с Радостина Николаева - Дездемона в премиерата на „Отело” в Опера в Летния театър – Варна 2014

В премиерния спектакъл на „Отело” от Джузепе Верди на 2 август от 21 часа в Опера в Летния театър партньори на примата на Софийска опера и балет Радостина Николаева ще бъдат известният италиански тенор Франческо Медда в коронната му роля на Отело, Пламен Димитров, солист на Държавна опера Варна, ще бъде Яго, а Жером Били от Франция – Касио. Диригент-постановчик на съвместната продукция между Държавна опера Варна и оперните театри във френските градове Лимож и Реймс е Стефано Сегедони – Италия, режисьор-постановчик е Емануел Кордолиани – Франция. Френски почерк носят сценографските решения на  Алис Лалуа и Емили Руа, както и костюмите на Жули Скобелцин. Диригент на хора Стефан Бояджиев. 

Радостина Николаева - Дездемона
Радвам се, че отново ще Ви аплодираме в Опера в Летния театър, Радостина! Да започнем разговора оттам, че някои Ваши колега не обичат да пеят на открита сцена, макар че през лятото операта все по-често излиза навън. Как е при Вас?

Щастлива съм, че след „Набуко” и „Бал с маски” отново гостувам на Варна в Опера в Летния театър. Пеенето на открито затруднява в известна степен певеца, но от друга страна го провокира да се активизира и максимално да използва вокалната техника аподжио.

Тя изисква, знаете, диафрагмено дишане, задържане на въздуха и контрол на гласа, с други думи - от позицията на времето и опита си певецът трябва да покаже целия си капацитет. В този смисъл за мен е особено приятно, след прекъсване от 9 години, да пресъздам отново Дездемона.

Нейният образ ме провокира да се вгледам в собствения си житейски и творчески опит. Някогашната ми представа за Дездемона сега се видоизменя и за доизграждам образа, добавяйки нови и нови щрихи към него.

Дездемона очевидно заема особено място във Вашия репертоар?

Трагичната развръзка в „Отело” е причинена от злощастната, не на място оказала се, везана кърпичка на Дездемона, но днес подобен аксесоар не е актуален, респективно няма как да събуди ревност у съвременния Отело...

Не допусках, че има начин да се погледне с чувство за хумор на „Отело”. Но да, права сте. От друга страна, ако не кърпичка, със сигурност коварният Яго ще намери какви ли не други поводи, за да събуди ревността на Отело. Във всички епохи такива перфектни манипулатори като Яго намират начин да стъпчат любовта и да се възползват от нея.

Имам сантимент към нея. През 2005 г., още като начинаеща певица, пях Дездемона за пръв път и още си спомням вълнението и амбицията да се справя, да се харесам непременно на публиката. Веднага след премиерата на софийска сцена, гастролирахме с „Отело” в един съвсем нов театър в Япония. Бях омагьосана от толкова много неща едновременно - от фантастичната акустика на залата, от екзотиката на страната, която виждах за пръв път, от начина, по който публиката ни прие. Това е част от общото ми усещане за Дездемона.

 

 

 

Със световноизвестния италиански тенор ФРАНЧЕСКО МЕДДА

Опера в Летния театър – Варна 2014 представят ТМПЦ – Държавна Опера Варна, Община Варна и Дворец на културата и спорта, в подкрепа на кандидатурата на Варна за европейска културна столица 2019.

Генерален спонсор Алфа Банк, медийни партньори БНР – Радио Варна, ТВ и в. „Черно море”, БНТ 2-Варна, Дарик Радио Варна, в. „Народно дело”, www.petel.bg, www.moreto.net, www.dnesplus.bg; www.varnautre.bg, www.novavarna.net.
Специални партньори Casta Diva, Viva la Musica, www.eventsinbulgaria.com

На 2 август от 21 часа публиката на ММФ „Варненско лято” ще види в Опера в Летния театър новата премиерна постановка на Вердиевия шедьовър „Отело”. Тя е резултат от партньорството както между Държавна опера Варна и оперните театри във френските градове Лимож и Реймс, така и с режисьорката Емануел Кордолиани, която преди време постави за пръв път в България на варненска сцена операта „Граф Ори” от Росини.

Премиерата на „Отело” отразява също творческите контакти с италианския диригент Стефано Сегедони, който след успешните постановки на „Севилският бръснар” и „Фалстаф” във Варна, сега е диригент-постановчик и на „Отело”. Сценографията е дело на Алис Лалуа и Емили Руа, костюмите - на Жули Скобелцин (Франция).

Диригент на хора Стефан Бояджиев. За премиерата на 2 август е поканен световноизвестният италиански тенор Франческо Медда, който ще гастролира за пръв път в България, при това с любимата си роля – Отело.

Водещото сопрано на Софийска опера и балет Радостина Николаева ще му партнира като Дездемона, Яго ще изпълни изтъкнатият баритон Пламен Димитров, солист на Държавна опера Варна, а Касио ще бъде френският тенор Жером Били.

 

 

Концертът „Гласове и ритъм от безкрая” на Татяна Колева, насрочен за 28 юли в Държавна опера Варна от 19 часа, остава на същата дата, но ще се проведе в зала 1 на ФКЦ с начален час 19.30. Билетите се презаверяват на касата на ФКЦ.

Премиерният концерт на Страцимир Павлов „Седем свещени пространства”, насрочен за 25 юли от 19 часа в Държавна опера Варна, остава на оперната сцена, но се отлага за 4 октомври по същото време. Билетите важат без заверка.

 

Отело или трудността да се интегрираш

 

Интервю на Виолета Тончева с известния италиански тенор Франческо Медда

Франческо Медда - Отело или трудността да се интегрираш

Публиката на ММФ „Варненско лято” очаква да чуе Франческо Медда, който ще изпълни ролята на Отело в премиерата на едноименната Вердиева творба в Опера в Летния театър на 2 август 2014 от 21.00 ч.

Постановката е съвместна продукция на ТМПЦ – Държавна опера Варна с френските оперни театри в Лимож и Реймс. Диригент Стефано Сегедони (Италия), режисьор Емануел Кордолиани, сценография Алис Лалуа и Емили Руа (Франция), костюми Жули Скобелцин (Франция).

В главните роли Франческо Медда (Италия), Радостина Николаева (Софийска опера и балет), Пламен Димитров (Държавна опера Варна), Жером Били (Франция) и др.

 

Г-н Медда, Отело е една от коронните Ви роли, но може ли да кажете, че знаете всичко за своя герой? Кой е Отело за Вас?

За мен образът на Отело е свързан с темата за интеграцията и трудността да се впишеш в различни общества и цивилизации. Това понякога създава комплекси и провокира неадекватно поведение от страна на силните личности, какъвто е главнокомандващият на венецианския флот, мавърът Отело. Отело се опасява, че не разбира достатъчно добре особения свят на венецианския двор и оттам идват страховете му, че няма да се впише в аристократичното общество. От друга страна при интерпретацията на всеки образ певецът неминуемо се влияе от собствения си опит, така че от житейските натрупвания зависи доколко артистът ще проникне в характера на персонажа.

Как се подготвяте за ролята? Как постигате баланса между певческо и артистично майсторство?

Всъщност аз се запознах най-напред с Яго и известно време пеех неговата баритонова партия. Първият ми подход към Яго беше да му припиша всички възможни злини, за да изоблича коварството му спрямо Отело. Яго се представя за най-добрия приятел на Отело, а всъщност е най-големият му враг. Верди специално е настоявал пред сценографа Доменико Морели да изобрази Яго като много приближен до Отело, като изповедник, комуто мавърът напълно се доверява. Т.е. трагичните събития, които се случват в „Отело”, не са защото Отело е наивен, а защото Яго изглежда напълно благонадежден. В тази посока развивам образа на Отело.

Що се отнася до баланса между музика и актьорство, като композитор Верди винаги е имал предвид пеещия актьор, и винаги е разбирал музиката като функция на театъра.

 

Златен медал "100 години Борис Христов” за Даниела Димова

 

Пред публиката на първия премиерен спектакъл на "Carmen Dance” на 19 юли Момчил Георгиев от Министерството на културата, координатор на националната програма за отбелязване на 100-годишнината от рождението на Борис Христов, връчи на Даниела Димова - директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна, златен медал "100 години Борис Христов".

 

Отличието й се дава за организацията на култовия концерт "BASSISSIMO" с най-големия Вердиев бас Карло Коломбара и български баси, с който на 28 май 2014 г. на оперната сцена във Варна бе почетена паметта на легендата Борис Христов.

За нейната дейност като артистичен секретар на ММФ "Варненско лято", същото отличие получи и Румяна Петрова от дирекция "Култура" на Община Варна.

 

 

Фотоконкурсът „Tall Ships Regatta”, обявен от „Пристанище Варна” ЕАД по повод 108-та годишнина и Европейския морски ден през 2014 г., събра много любители и професионалисти от Варна и страната да споделят своята визия за красивото преживяване.

Едномесечният конкурс се проведе с подкрепата на „Фотоплейс“ ЕООД от 18 май до 18 юни, а фотографиите на участниците се оцениха от жури в състав: Ружа Дамянова („Пристанище Варна“ ЕАД), Пламен Михайлов („Фотоплейс“), Юлиян Недев (Студио „Протей“), Ивайло Сакелариев и Надежда Шипкова (AFIAP).  За участие в изложба и каталог „Tall Ships Regatta” са селектирани 36 фотографии от 27 автора.

Изложба от фотоконкурса на Пристанище Варна „Tall Ships Regatta“ в първия ден от Седмицата на морето - 4 август
Имената на победителите във фотоконкурса на морска тематика „Tall Ships Regatta“ ще станат известни в първия ден от Седмицата на морето – 4 август в 19 часа при откриването на изложбата със селектираните от журито творби, експонирани в партерното фоайе на Основна сцена на ТМПЦ - Държавна опера.

Наградите на „Пристанище Варна“ ЕАД са под формата на ваучери за закупуване на фототехника на стойност: първo място  - ваучер за 1500 лв, второ  място  - ваучер за  800 лв, трето  място  - ваучер за  500 лв., награда на публиката - ваучер за 200 лв. Фотографията, събрала най-много гласове от конкурса, ще получи Наградата на публиката.

Всички участници в изложбата ще получат диплом и каталог по време на откриването.

 

TOP