„КОПЕЛИЯ“ НИ УЧИ ДА ПРОЩАВАМЕ И ДА ОБИЧАМЕ

ИВАН КАРНАУХОВ ПРЕД ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА ЗА ПРЕМИЕРНАТА ПОСТАНОВКА НА БАЛЕТА „КОПЕЛИЯ“

 

 

 

Защо балетът „Копелия“ устоява във времето?

Защото е много приятен семеен балет. Изпълнен с хубаво чувство за хумор, в него има място и за любов, и за ревност, и за прошка. Изпъстрен с весели и смешни ситуации, този истински комичен балет ни учи да прощаваме и да обичаме. Всички знаят приказката на Шарл Перо. В нашата версия акцентът пада върху взаимоотношенията между Франц и Копелия. Първо действие въвежда живо и интересно в работилницата за кукли. По-нататък куклите оживяват и започва интригата с объркването на Франц, който смята куклата Копелия за истинска девойка. Във второ действи има превъзходни дивертисменти на класически вариации за дуети и ансамбли и разбира се красиво па де дьо.

Защо реши да повериш партиите на годениците Сванилда и Франц на тандема Нерея Асторя и Марко ди Салво, които впрочем станаха близки, откакто дойдоха да танцуват във Варненската балетна трупа?

Водещите партии изпълняват Сванилда и Франц, те са годеници, те са двойка, така че защо да не подходя и аз по същия начин към Нерея и Франко. Те са заедно на сцената и в живота, затова стоят по-близо до героите и тяхното възприятие за двойката в сюжета, е съвсем естествено. Нека да им дадем шанс да покажат възможностите си, да бъдат сами себе си, да реализират мечтите си. Нерея и Марко са много пластични, много истински и несъмнено ще се харесат на зрителите. 

 

За пръв път в историята на балета, в „Копелия“ танцува кукла.

Да, има такива варианти във второ действие, където куклата се въвежда като отделен персонаж. Тя не е обикновена кукла, а танцуваща кукла. В първо действи куклата само участва в мизансцена, а във второ вече танцува, Мариами Кулошвили, която е завършила Пармския хореографски колеж и танцува в нашия театър в Красноярск, изпълнява прекрасно тази роля. Но освен танца на куклата, в „Копелия“ има и друг характерен танц – чардаша на Павел Кирчев, който изпълнява не само класически, но и характерен танц в този балет. Прекрасно е, когато един балетен артист може да разкрие различни страни от своя талант в една и съща постановка.

Хореографията на „Копелия“ изглежда доста сложна...

В хореографията са заложени редица сложни моменти, въпреки че движенията изглеждат на пръв поглед доста обикновени. Независимо от визуалната лекота на възприятието, в хореографията са включени  технически трудности, които трябва да се преодолеят. „Копелия“ е органичен балет, всичко в него е взаимносвързано и подкрепя основната красива нишка, която минава през целия спектакъл, за да завърши накрая със сватба.

Запазваш за себе си ролята на Копелиус...

Изпълнявам партията на Копелиус, майстора на кукли. Той е изобретател, през цялото време нещо дялка и майстори, от работилницат му се чуват необичайни звуци, които плашат хората в селцето. Той прави движещи се кукли, създава нещо неведомо, необичайно. И когато Сванилда и нейните приятелки влизат в дома му, остават изумени от гледката, която се открива пред очите им.

Разбирам. Ролята на Копелиус, който създава нещо ново, определено подхожда на Иван Карнаухов, балетмайстор и асистент режисьор на постановката на „Копелия“.

Последен въпрос към този комичен балет, кога на съвременните мъже им се привиждат кукли?

Труден въпрос. Но в нашия случай, Франц и Копелия са в една ранна младежка възраст, все още незрели, повърхностни, дори някак глупави. Всичко около тях им се струва забавно, леко и лесно постижимо. В този смисъл трябва да тълкуваме и интереса на Франц към тайнствената девойка, която макар и толкова красива, се появява само на балкона и никога не излиза на улицата. Любопитството да разгадае тайната й не му дава мира. Това поведение говори за присъщите на младостта наивност и романтизъм, които по-късно загубваме по пътя. За съжаление.

 

 

2, 16 декември, 19.00, Основна сцена

КОПЕЛИЯ – ПРЕМИЕРА

С подкрепата на Фонд Култура при Община Варна

Балет в две действия с пролог и епилог по музика на Лео Делиб. Либрето проф. Генадий Малхасянц по разказа „Пясъчният човек“ на Ернст Хофман. Хореографска редакция на Държавния театър за опера и балет Красноярск. Асистент хореограф Иван Карнаухов. Сценография и костюми Лора Маринова. Солисти от Държавния театър за опера и балет в Красноярск, Русия и Държавна опера Варна. В ролите: Сванилда, девойка – Нерея Асторя, Варна; Франц, неин годеник – Марко ди Салво, Варна; Копелиус, мим, майстор на кукли – Иван Карнаухов, Красноярск и Николай Димитров, Варна; Копелия, кукла - Мариами Кулошвили, Красноярск; Фея – Силвия Христова, Варна; Зора – Анастасия Белоногова, Красноярск и др. Репетитори - Светлана Тоншева, Варна; Александър Матус-Марчук, Красноярск. Корепетитор на балета Мариела Чанкова. Помощник режисьор Елиана Кръстева.

TOP