БОЙКА ВАСИЛЕВА: ОБАЯНИЕТО НА „ЛЮБОВНА МАГИЯ“
Една „Любовна магия“ сякаш не може без предистория...
Има нещо такова (усмихва се). С маестро Георги Димитров трябваше да направим „Любовна магия“ преди няколко години, но по ред причини не се случи. Радвам се, че сега дойде времето на това прекрасно произведение, по което балетът на Варненската опера създаде хубава постановка преди повече от 20 години. „Любовна магия“ е балетна музика, написана от Мануел де Файя като симфонична поема с глас, като обикновено гласът е на фламенко певица с характерното пеене за този стил.
Интересна задача за една оперна певица...
Интересен е и сюжетът, който Мануел де Файя заимства от легенди на андалузкия фолклор. Главната героиня Кандела се омъжва за Хосе, комуто баща й я е обещал, макар че тя, още от дете, е влюбена в Кармело. Съпругът умира в любовна свада, но злият му дух му се вселява в нещастната жена. Научавайки, че Хосе я е мамил с друга, решената на всичко Кармела се отдава на тайнствения огнен ритуал, който ще я избави от злия дух и ще й позволи да заживее със своя любим Кармело. Двамата примамват истинската виновница Лусия и по време на мистериозния танц на Кармела злият дух се преселва в Лусия. Камбани известяват настъпването на новия ден, в който освободените от злото Кандела и Кармело ще се радват на своята любов.
Обикновено свързаните с фламенко и андалузкия фолклор творби завършват трагично. Тук може да си припомним и една от последните премиери на Варненския драматичен театър „Кървава сватба“ от Лорка.
В „Любовна магия“ трагедията е в началото, а хепиендът идва накрая.
И през цялото време - палитра от емоции, които артистът трябва да пресъздаде.
Музиката въздейства много силно, макар че тя не е написана за голям оркестър. Първоначално Мануел де Файя композира „Любовна магия“ за оркестър от 15 музиканти и едва по-късно обогатява звука с повече инструменти. Той придава силен емоционален изказ на духовите и медните инструменти, които непрекъснато се преплитат – обои, флейти, тромпети, корни, всички те имат обаятелни сола, също и цигулката.
Харесва ти това произведение.
Да, защото сама по себе си музиката е много красива и запалваща, а аз съм зодия лъв, която много се пали, така че такъв вид музика ми допада. Това е огнена музика, която пресъздава любовната магия.
И между теб и маестро Георги Димитров, който има славата на много прецизен, строг и взискателен диригент, съществува творческо разбирателство.
За да се получи красива музика с въздействащ резултат, трябва да има желязна дисциплина. Диригентът трябва да съумее да овладее целия оркестър и всички солисти, а Георги Димитров това нещо го може, доказал го е неведнъж. Всъщност не сме си партнирали толкова често. Пяла съм с него „Бал с маски“ в София, „Отело“ в Стара Загора и Пловдив, няколко оперни гала концерти във Варна и сега „Любовна магия“.
Една предизвестена среща с магичната музика на Мануел де Файя.
БОЙКА ВАСИЛЕВА завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров” в София през 1987 г. в класа по оперно пеене на проф. Лилия Стефанова. През 1987 г. специализира в Алден Бизен – Белгия, през 1988 г. – във Флоренция при италианския баритон Джино Беки, а през 1989 г. – в Римската Академия за изкуства и култура при Маестро Борис Христов. Носител е на III награда от конкурса „Светослав Обретенов” през 1986 г. и II награда и две специални награди от Конкурса за млади оперни певци в Адрия – Италия. Вече повече от четвърт век е солистка на Варненската опера. Гастролирала е на сцените на редица оперни театри в Гърция, Турция, Русия, Театър „Одеон” в Париж, Кралския театър в Амстердам, Театър „Колосео” в Лисабон и др. През 2001 г. изпълнява ролята на Амнерис в суперпродукцията на операта „Аида” от Верди в Кайро, Египет. Изпълнява ролята на Кармен от едноименната опера на Жорж Бизе в продукция „Опера на площада” в София през 2002 г. Има записи в БНР. Репертоарът й включва Дорабела от „Така правят всички” и Марцелина от „Сватбата на Фигаро” на Моцарт; Амнерис от „Аида”, Фенена от „Набуко”, Улрика от „Бал с маски”, Азучена от „Трубадур”, Мадалена от „Риголето”, Емилия в „Отело”, Персиозила от „Силата на съдбата”, Мисис Куикли от „Фалстаф” на Верди; Кармен и Мерцедес от „Кармен” на Бизе; Йокаста от „Едип цар” на Стравински, Сантуца, Лола и Лучия в „Селска чест” на Маскани и др. Бойка Василева е предпочитан изпълнител за кантатно-ораториални произведения. Многократно е изпълнявала соловите партии в Реквием – Моцарт, Реквием – Верди, Девета симфония – Бетовен и др. Заедно със Страцимир Павлов и Стоян Роянов-Я-Я реализира нетрадиционни концерти „Испанска страст” и „Френска импресия” – стилово смесване на класически песни с джаз. През есента на 2012 г. реализира и проекта „Сив сокол се в небе вие” - концерт от български народни песни, обработени от Добри Христов, Панчо Владигеров и Парашкев Хаджиев. През 2014 отбелязва 25 години сценична дейност с успешни дебюти в ролите на Графиня дьо Коани и Мадлон в премиерния спектакъл на оп. „Андре Шение” от У. Джордано. През 2022 г. изгражда впечатляващ образ на Графинята в „Дама Пика“ от П. И. Чайковски, дир. Павел Балев, реж. Вера Немирова, изпълнява мецосопрановата партия в симфоничната поема „Любовна магия“ от Мануел де Файя с дир. Георги Димитров и др.
От май 2021 г. Бойка Василева е артистичен директор на ТМПЦ – Държавна опера Варна.