Суперлативно за варненския „Борис Годунов”
- Създадена на Вторник, 16 Август 2016 06:20
11 август 2016, Опера в Летния театър
Анкета на Виолета Тончева със зрители и участници в премиерата на ММФ „Варненско лято”, посветена на 80-годишнината на Никола Гюзелев
Фотография Росен Донев
Маестро Борислав Иванов
Гледах „Борис Годунов” на площада пред „Александър Невски” – грандиозен и величествен спектакъл, съобразен с мащабите на мястото.
Пренасяйки постановката във Варна, Академик Пламен Карталов мислеше по подобен начин да използва нашата катедрала, но впоследствие се отказа, защото реализацията щеше да бъде много скъпа, трябваше да се спре движението в центъра на града и т.н. Вместо истинска катедрала, в Летния театър на Варна построихме църква. Сценографското решение с декора и иконите създаде предразполагаща обстановка, която пренесе зрителите в атмосферата на Русия по времето на Борис Годунов.
За сглобяване на цялото допринесе младият и талантлив диригент Йордан Камджалов. Той умело водеше оркестъра, владееше във всеки един момент сцената, добре кореспондираше със солистите и хора, правеше хубави ансамбли. Получи се разкошен спектакъл.
Маестро Йордан Камджалов
По средата на спектакъла изпитах усещането за нещо хубаво, което отминава. Усетих колко много ще ми липсват хората, с които заедно направихме „Борис Годунов”. Хубавото отминава, но тъкмо защото е такова, се надявам да го повторим.
Дарина Тончева – водач на виолите
Благодаря Ви, Маестро Камджалов, за удоволствието да свиря в „Борис Годунов” под Вашето диригентство. Чувствам го като специален подарък в края на моята дългогодишна кариера.
Кремена Георгиева – музикален редактор в БНР – Радио Варна
Много ми хареса оркестърът, който под палката на Йордан Камджалов - звучеше балансирано и добре се вписа в мелодиката, руската напевност и стила на Мусоргски.
Басът Светозар Рангелов се представи блестящо като Борис Годунов, особено като се има предвид, че заради невъзможносттса на Карло Коломбара да участва в спектакъла, той е бил поканен в последния момент за тази трудна роля, характерна с широкия спектър от чувства, заложени в нея.
Разбира се, когато гледам „Борис Годунов”, не мога да не си спомням изпълненията на големите ни баси Николай Гяуров, Никола Гюзелев.
Много ме впечатли Евгений Станимиров в ролята на летописеца Пимен. Той беше добре позициониран като озвучаване и показа най-добрите страни от своя талант.
Като цяло, варненската постановка на „Борис Годунов” изглежда по-камерна в сравнение с тази пред храма „Александър Невски”, но това очевидно е продиктувано от конкретните условия на терена. Поздравления за нашата опера, че посяга към сериозната руска класика.
Петър Пламенов – музикален критик
С „Борис Годунов” руската опера се завръща в репертоара на Варненския оперен театър. Чудесно е, че това се случва именно с постановка на Маестро Пламен Карталов, която е доказала своята артистична и идейна дълбочина. Варненската версия е по-интимна в сравнение с монументалната столична постановка.
Допадна ми стремежът на Маестро Йордан Камджалов звуково да нюансира средата, съобразявайки се с отворената сцена на Летния театър. Изпълнението на Светозар Рангелов, един от най-добрите интерпретатори на Борис Годунов в момента в България, се отличава с драматизма на двете картини - кошмарите и смъртта на героя. Особено бих откроил Евгений Станимиров, който показа зрялост и майсторство при пресъздаването на образа на Пимен. Чудесна в ролята на Ксения бе Ирина Жекова, която много добре познава естеството и стилистиката на руския репертоар.
Димитричка Железарова – редактор в изд. ВСУ „Черноризец Храбър”
Познавам дългата версия на „Борис Годунов”, но по-кратката, която гледахме сега във Варна, определено е по-подходяща за лятна сцена. Чудесен Светозар Рангелов в ролята на Борис Годунов, много добър Гео Чобанов в ролята на Варлаам. Оркестърът, хорът и солистите излъчваха обща енергия. Много ми хареса хорът на Детско-юношеската опера, макар да не беше поантата на спектакъла. Суперлативи за цялата постановка на Академик Пламен Карталов. „Борис Годунов” беше истинско събитие за мен.
В субитрите - на български и английски език, двуезични каквато е световната практика, не се цитираха героите, а само репликите. Мисля, че добавянето на името на героя би улеснило възприятието, особено когато става дума за по-широка аудитория, каквато събира един Летен театър.
Роза Куртева – режисьор в БНТ 2 Варна
Спектакълът имаше хубава атмосфера с прекрасни костюми и великолепна сценография, която беше много добре адаптирана към условията на Летния театър. За пръв път слушам Светозар Рангелов, който се представи добре както в артистичен, така и в драматичен план. Хорът звучеше убедително и компактно. Диригентът Йордан Камджалов бе на висотата на суперлативите, които се казват за него.
Цялата постановка е един истински жест на Академик Пламен Карталов, който веднага след като даде старт на новия оперен фестивал в Балоградчишките скали, намери време да подари и на нас, варненци, преживяването „Борис Годунов”.
Прочетете повече:
Не просто правене на опера на открито, а раждане на опера на открито
„БОРИС ГОДУНОВ” ПОД ЗНАКА НА ТРИТЕ „К” - КОЛОМБАРА, КАМДЖАЛОВ, КАРТАЛОВ
Йордан Камджалов за премиерата на операта "БОРИС ГОДУНОВ"
http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=24049&sid=64