Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

ПРОГРАМА НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА

НОВИНИ И ИНТЕРВЮТА > ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА:

АКТУАЛНО ЗА НАС

ВИЖТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ -
  • ИЛИНА МИХАЙЛОВА - ЖУЛИЕТА
    05 Юли 2022 by MIro, in Актуални новини
    ИЛИНА МИХАЙЛОВА - ЖУЛИЕТА
    Ролята на Жулиета за мен е удоволствие, но и предизвикателство както във вокално, така и в...
    Read More +
  • МАЛЦИНА ДОСТИГАТ ТОВА НИВО НА ЛЮБОВТА
    02 Юли 2022 by MIro, in Актуални новини
    МАЛЦИНА ДОСТИГАТ ТОВА НИВО НА ЛЮБОВТА
    Тенорът АРТУР ЕСПИРИТУ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за дебюта си на българска сцена с Ромео в „Ромео и...
    Read More +
  • ДАНИЕЛА НИКОЛЧОВА – СЦЕНОГРАФ на
    02 Юли 2022 by MIro, in Актуални новини
    ДАНИЕЛА НИКОЛЧОВА – СЦЕНОГРАФ на "РОМЕО и ЖУЛИЕТА" от ШАРЛ ГУНО
    Варна - 7 юли 2022, 21.00, Премиера на Опера в Летния театър Балчик - 8 юли 2022, 21.00, Двореца...
    Read More +

Когато дирижирам, се чувствам щастлива

Вилиана Вълчева - диригент "Дон Жуан"

 

 

Интервю на Виолета Тончева с диригентката Вилиана Вълчева

 

Вилиана Вълчева - диригент

 

Родена през 1980 г. във Варна, Вилиана Вълчева завършва НУИ „Добри Христов” в  родния си град и печели редица награди от национални конкурси по пиано. Дипломира се във Висшето музикално училище в Берн (Швейцария) със специалност пиано. Образованието си продължава в Консерваторията на Нюшател, а във Висшето музикално училище на Люцерн се дипломира с магистърска степен по оперно-симфонично дирижиране при проф. Ралф Вайкерт, дългогодишен General Musik Direktor на Цюрихската опера.

Завършва също специалностите фагот и музикология. Квалифицира се в майсторски класoве на Манфред Хус във Виена, Бернард Хайтинг в Люцерн и Das Kritische Orchester в Берлин. Участва в диригентски конкурси в Берлин и Кадагес (Испания), дирижира Haydn-Sinfonietta Wien, филхармонични оркестри от Берн, Люцерн, Баден-Баден, Йоханесбург, Русе и др. Стипендиант е на фондация „Zeno Karl Schindler”.
От началото на тази година работи като репетитор и асистент на първия капелмайстер в Люцерн и в Народен театър Цюрих, Volksoper Цюрих.

Във Варна, след  спектакъла на „Трубадур” на 12 февруари 2014, Вилиана Вълчева се включи в подготовката на премиерата на „Дон Жуан” от Моцарт с диригент-постановчик Борислав Иванов и режисьор-постановчик Александър Текелиев. Премиерата предстои на 24 февруари, 18.00 ч.

 
Защо между специалностите, които сте завършила - пиано, фагот, музикология и оперно-симфонично дирижиране, избрахте професията на диригента?

Още докато следвах, започнах да си изкарвам прехраната в Швейцария като хоров диригент, имах успех и така тръгнах по този път. Да дирижираш опера е нещо много хубаво. То не може да се опише с думи, човек може да го усети само на пулта.

Прекрасно е да знаеш цялата партитура и какво става всеки един момент, а когато всичко това зазвучи, то е нещо свише. Не може да се опише.

 

Чувстваш се може би като Бог...

Аз вярвам в Бог и той е за мен водачът. Но не бих казала, че диригентът се чувства като Бог, защото той зависи от оркестъра и от певците. Нашата професия не може да съществува без тях и затова те трябва много да се уважават. Когато резултатът е добър, най-удовлетворен е, разбира се, диригентът. Когато дирижирам, се чувствам щастлива и се старая всеки път да го правя като за последно.

Жените в диригентската професия са рядкост. Усещате ли по-особено отношение към Вас?

Няма никакво значение от какъв пол е диригентът. От значение е единствено, когато застанеш на пулта доколко си компетентен и как успяваш да събереш нещата.

Имате ли си някакъв ритуал преди спектакъл?

Не. Гледам да съм спокойна и да не се товаря със странични неща, до последно гледам партитурата и само половин час преди спектакъла се дистанцирам напълно от това, което предстои.

Към какви диригентски практики се придържате?

Най-добре е да не се говори много по време на репетиция, диригентът трябва да показва, а не да казва, но има случаи, когато трябва и да обяснява. Това се налага например, ако се свири съвременна музика, при която често се сменят темпата и т.н. Иначе отбягвам в началото да репетирам цялото произведение и си оставям удоволствието от сглобяването му за по-късно.

Сравнявайки България и Швейцария, какво Ви идва най-напред наум?

В Швейцария оперните театри се поддържат от много богати спонсори както инстутиции, така и частни лица и в това отношение не можем да правим никакво сравнение. Финансовите възможности тук са по-малко, уроците по пиано са скъпо удоволствие. Не харесвам това, че билетите за опера тук са много евтини, което обезценява според мен това най-сложно изкуство.
Един билет за опера не може да се равнява на кутия цигари. За сравнение цените на билетите в Швейцария варират от 40 франка до 350 франка. 

Какво е впечатлението Ви от срещата с Варненската опера?

Оркестърът свири на едно много високо ниво и всеки музикант до последния стол е професионалист от голяма класа. За мен е удоволствие да работя с тях.

„Дон Жуан” с какво ще ни изненада?

Моцарт е страшно труден като стилистично изпъление, а специално „Дон Жуан” се смята за най-комплексната опера в музикалната литература. „Дон Жуан” започва с убийство, завършва със смърт, през цялото време се търси убиец и по-трагично от това няма. Въпреки това Моцарт определя творбата си „драма джокозо” - комична опера... В органичното звучене на тези две полюсни възприятия е закодиран геният на Моцарт, към който ние ще се опитаме да се приближим.  

TOP