Хунският вожд Атила в Летния театър на Варна

Премиера на „Атила” в ММФ „Варненско лято”, Опера в Летния театър – Варна 2017

7 юли, 21.00

Опера от Джузепе Верди в пролог и три действия

Либрето Темистокле Солера и Франческо Мария Пиаве по драмата на Захариас Вернер „Атила, крал на хуните”

Диригент Ян ван Маанен
Постановка Деян Миладинович

Сценография Александър Златович
Костюми Миланка Берберович
Диригент на хора Цветан Крумов
Режисьор Ивана Драгутинович Маричич Атила

Действащи лица и изпълнители:

Атила, вожд на хуните, бас - Светозар Рангелов
Ецио, римски генерал, баритон - Венцеслав Анастасов
Одабела, дъщеря на градоначалника на Акуилея, сопран - Линка Стоянова
Форесто, офицер от Акуилея, тенор - Бойко Цветанов
Улдино, роб на Атила, тенор – Христо Ганевски
Леоне, стар римлянин, бас - Людмил Петров

Оркестър, солисти, хор и балет на Държавна опера Варна Изпълнява се на италиански със субтитри на български и английски.

 

Копродукция на Държавна опера Варна с Национална драма и опера Белград. Проект на Балканска оперна мрежа.

„Атила” 2017 е втората постановка на тази опера на варненска сцена, след първата през 2007 г., за която екипът на Варненската опера е удостоен с „Кристална лира” на СБМТД.

 

Историческият Атила

Атила е последният и най-могъщ владетел на европейските хуни, управлявал от 434 г. до смъртта си през 453 г. най-голямата европейска държава по това време. При неговото управление хуните са най-голямата заплаха за Източната и Западната Римска империя. Той нахлува два пъти на Балканите, като втория път обсажда Константинопол, пресича Германия и Галия до Орлеан преди да бъде спрян в битката при Шалон и прогонва западния император Валентиниан ІІІ от собствената му столица Равена. Макар че империята на Атила умира заедно с него, той се превръща в легендарна фигура от  европейската история. В Западна Европа хунският вожд е запомнен като символ на жестокостта, яростен варварин и враг на цивилизацията.

 

Създаването на операта

Операта „Атила“, една от ранните творби на Джузепе Верди, е създадена през 1844-1845 г. Либретото на Темистокле Солера и Франческо Пария Пиаве, базирано на известната драма на Захариас Вернер „Атила, крал на хуните”, не се придържа строго към хронологията на събитията от края на Римската империя, а по-скоро служи за основа на красиви арии, ансамбли и хорови сцени. Прологът връща зрителя в 426 г., когато Атила, “Бичът божи”, завладява и опожарява римския град Акуилея. Дъщерята на градоначалника и предводителка на амазонките Одабела, която е взета в плен, моли хунския вожд да й върне меча. Той й подава своя меч и този символен жест дава завръзката към целия сюжет. Римският генерал Ецио, стар противник на Атила, към когото той все пак изпитва респект, му предлага да запази целия свят за себе си, но да остави Италия на италианците. Атила, разбира се, отхвърля подобно мирно споразумение. Паралелно с военния конфликт се оформя и любовният триъгълник между Атила, Одабела и нейния годеник, офицера Форесто. Младата жена се заплита в сложни взаимоотношения с политическите мъже, но за да докаже верността към родината, накрая забива кинжала в гърдите на Атила.

 

Премиерата на операта на 17 май 1846 г. в театър „Ла Фениче” във Венеция предизвиква абсолютен фурор, а фразата „Ти ще имаш света, остави Италия на мен” взривява залата. „Атила” повдига патриотичния дух на италианците в епохата на национално възраждане и борбата за обединение и освобождение. Публика и критика са единодушни, че това е най-добрата творба на Верди. Но да не забравяме, че годината е била 1846, „Атила” е едва деветата опера на композитора и от нея до последната „Фалстаф” ще измине близо половин век, в който Верди ще сътвори още и още прекрасна музика.

 

Ян ван МааненЗа екипа на „Атила” – Варна 2017

Главният диригент на Държавна опера Варна Ян ван Маанен завършва Кралската консерватория в Хага и Консерваторията в Утрехт с орган и дирижиране. В репертоара му влизат „Аида” от Верди, „Турандот” от Пучини, „Палячи” от Леонкавало, „Кармен” от Бизе, „Прилепът” от Щраус  и др. През 2013 г. дирижира Седма симфония – Ленинградска от Шостакович със Симфоничния оркестър на Украинското национално радио, излъчена по националните електронни медии на страната. През 2016 дирижира Втората симфония на Рахманинов в Златната зала на Musikverein във Виена. В Холандия дирижира операта „Евгений Онегин” от Чайковски,  симфонията „Пръстенът” от Вагнер/ Де Влигер,  „Копринената стълба” от Росини и др. Ян ван Маанен композира няколко камерни опери, камерна музика и една симфония. През 2010 е отличен с престижната холандска награда „Wim Sonneveld”.

 

Ян ван Маанен: Атмосферата на „Атила” зарежда с хубави очаквания

 Операта „Атила” е една от ранните творби на Верди с всички характеристики на неговия гений, които той разгръща и в по-нататъшното си творчество. Неслучайно тя е била обявена от съвременниците му за най-добрата му творба. Заедно с експресията на характерите, особено впечатляват енергията и мощта, които излъчва цялото произведение. С режисьорката Ивана Драгутинович от Белград установихме добро партньорство. Възхитен съм от сопраното Линка Стоянова, която демонстрира висше вокално и артистично майсторство в ролята на Одабела. Приятно ми е отново да работя с прекрасния тенор Бойко Цветанов – Форесто. Баритонът Венцеслав Анастасов - Ецио е великолепен, както и басът Светозар Рангелов – Атила. Тенорът Христо Ганевски, въпреки малката си роля, се откроява с красивия си глас. Оркестърът е прецизен и всеотдаен, въобще цялата репетиционна атмосфера на „Атила” ни вдъхновява и зарежда с хубави очаквания за премиерата.

Режисьорът Деян Миладинович е роден в Белград. Освен режисьор  на Белградската национална опера и драма е художествен консултант в реализацията на различни суперпродукции в най-голямата зала на Белград Сава център. Също така е гост-професор на Южния методистки университет в Далас и на Университета Южна Калифорния в Лос Анджелис. Светозар Рангелов - Атила, днес един от водещите български баси,  дебютира в Софийска опера и балет през 1998 г. с Дон Базилио от "Севилският бръснар". Оттогава е постоянен солист на националния оперен театър, на чиято сцена изпълнява основния басов репертоар. Гастролира във Франция - Тулон, Париж, Дижон и Бордо, Римската опера, Брюксел, Сао Пауло, Фестивала на Солотурн в Швейцария, Токио, Барселона и др. Варненската публика го аплодира в ролята на Борис Годунов в миналогодишното издание на Опера в Летния театър, а преди това в представления на „Ернани”, „Бал с маски” и др.

 

Венцеслав Анастасов

 Венцеслав Анастасов - Ецио си е извоювал завидно място по върховете на оперното изкуство. Репертоарът му включва централните баритонови партии от най-известните опери на Верди, Пучини, Бизе, Леонкавало, Маскани, Гуно, Доницети, Росини, Моцарт, Чайковски, Бородин и др. Гастролира в Холандия, Швейцария, Белгия, Англия, Франция, Испания, Италия, Гърция. Венцеслав Анастасов работи с такива имена в света на операта като Лорин Маазел, Зубин Мета, Пласидо Доминго  и др.

Кариерата му минава през сцени като Гран Театро де Лисео – Барселона, Опера Монте Карло, Фестивала в Солотурн, Залцбург Аудиториум и др. Звездният български баритон, солист на Държавна опера Варна, е един от плеядата наши певци, които правят чест на най-престижните оперни сцени.

 

Бойко Цветанов

Бойко Цветанов – Форесто е ученик на Борис Христов, известен с бляскавата си дългогодишна солистична кариера в Цюрихската опера. Гастролира по целия свят, пее е в прочути театри, с известни певци и диригенти, гастролира на оперните сцени в Германия, Австрия, Италия, Швейцария, Холандия, Франция, Испания, Португалия и др. В изключително богатия си репертоар има над 60 централни тенорови партии в опери на Верди, Пучини, Доницети, Росини, Чайковски, Белини и др. Бойко Цветанов се изявява многократно със състава на Варненската опера, както на ММФ “Варненско лято”, така и в други спектакли и неговото участие винаги е гаранция за успех. В Опера в Летния театър – Варна 2014 той триумфира като Андре Шение в едноименната опера от Умберто Джордано, а в Опера в Летния театър Варна - 2015 отбеляза 60-годишнината си с ролята на Калаф от „Турандот”, която е изпял около 300 пъти на няколко континента. Отново във Варна, но този път на зимната сцена през февруари 2016 г., той дебютира в ролята на Отело - едно съвършено изпълнение на зрял творец, овладял върховете на оперното пеене. 

 

Линка СтояноваЛинка Стоянова: Одабела е героиня с магическо излъчване

Линка Стоянова – Одабела, водещо сопрано на Варненската опера, е позната с перфекционизма и брилянтната си вокална техника както на българската, така и на оперната сцена в Германия, Австрия, Италия, Франция, Португалия, Испания, Норвегия, САЩ. В репертоара й присъстват най-красивите сопранови партии, като Чо-Чо сан от „Мадам Бътерфлай”, Елвира” от „Ернани”, Елизабет от „Дон Карлос”, Тоска от „Тоска”, Аида от „Аида”, Норма от „Норма” и др. Ролята на Одабела не е нова за нея, тъй като тя е пяла и в предишната варненска постановка на „Атила” от 2007 г.

 

„Познавам партията на Одабела и във вокално отношение тя не представлява за мен предизвикателство. Но всичко, което пея в момента, за мен е най-важно и в този смисъл сега Одабела поглъща цялото ми внимание. Както в другите си роли, така и в тази, се стремя да постигна най-доброто, да създам максимална връзка с публиката. Публиката трябва да получи най-доброто, тя го заслужава. Одабела е драматична героиня с особено магическо излъчване, заложено в самата драматургия на образа. Сложните емоционални състояния, през които тя преминава, трябва да бъдат показани не само чрез вокалната интерпретация, а и чрез артистичното превъплъщение. Връщайки се години по-късно към Одабела, откривам в характера й нови черти и интересни детайли, които ще се се опитам да пресъздам от позицията на своя, натрупан междувременно професионален и житейски опит. Една от най-хубавите страни на оперното изкуство се състои именно в това, че то предоставя възможността на героите и певците да израстват заедно”, разказва Линка Стоянова.