ПОБЕЖДАВА ТОЗИ, КОЙТО ПОБЕДИ СЕБЕ СИ
- Създадена на Сряда, 10 Август 2022 15:42
РЕЖИСЬОРЪТ ПЕТКО БОНЕВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за премиерните вълнения около първата българска професионална продукция на мюзикъла „Красавицата и Звяра“, предизвикателствата за постановъчния екип и авторските решения, водещата роля на музиката, емблематичната песен “Change In Me” и останалите хитове, импровизациите и защо в крайна сметка побеждава този, който победи себе си.
Първа постaновка на професионална сцена в България на мюзикъла „Красавицата и звяра“, създаден по анимационния филм на Дисни, а след това и по едноименния игрален филм. Според историята на мюзикъла, най-голямото предизвикателство е било пренасянето на героите от филма на сцената с живото изкуство.
Да, това са предизвикателствата на този невероятен мюзикъл, характерен със своите вълшебства, нека така най-общо ги наречем, които трябва така да бъдат пресъздадени, че всичко да изглежда истинско, а не бутафорно. С мисъл за публиката, която трябва да ни повярва, ние го правим честно, искрено, с похватите и техниките на музикалния театър.
Всички знаем за „Красавицата и звяра“, но е любопитно как ще разкаже сюжета на мюзикъла режисьорът на първата професионална българска продукция на този мюзикъл Петко Бонев.
-ова е историята на момиче, което се преселва с родителите си в едно малко село във Франция. Бащата, който е изобретател, отива да продаде свое изобретение на панаира в съседното селище, но по пътя натам, в гората го нападат вълци. В същото време вълшебство преобразява зелената гора в снежна и човекът се озовава в двореца на звяра, който го пъха в затвора. Бел намира изплетеното от нея и подарено на баща й шалче в гората, разбира, че той е изчезнал и тръгва да го търси. Намира звяра, моли го тя да замести баща си в затвора, звярът се съгласява. Грубо и недодялано той настоява Бел да вечеря с него, тя упорито отказва. Бел успява да избяга от замъка, но в гората я нападат вълци и тогава звярът я спасява. Той вече се държи по различен начин, има по-изискани обноски, за пръв път употребява думи като „моля“, той вече не е предишният звяр. Бел му благодари, оттам тръгва промяната и в нея: „Нещо се променя в мен“, разказва тя на баща си в известната песен „Change In Me“.
Разбрах, че в постановката използваш и свои авторски решения.
Позволил съм си като автор на спектакъла да добавя към мюзикъла и няколко неща от филма, които лично мен много ме вълнуват и които смятам, че непременно трябва да бъдат видени и в мюзикъла. Прекрасната песен “The Days In The Sun” (Слънчевите дни), в изпълнение на Красавицата, заедно с омагьосаните предмети, които някога са били хора, съм вписал в мюзикъла като свое авторско решение. Прибавил съм и някои други реплики от филма, които хората очакват да чуят и в мюзикъла.
Публиката се радва, когато разпознава онова, което знае за творбата.
Да, както в „Цар Лъв“: „Ох, преядох като прасе“, казва Пумба, а Симба му отвръща „Пумба, та ти си прасе“ и цялата зала избухва в смях и ръкопляскания, защото тя знае и харесва тези реплики. Предизвикателството, както вече споменах, е тези вълшебства да пресъздадем адекватно със средствата на живото изкуство, така че мюзикълът да се доближим до филмовото внушение.
С „Цар Лъв“ и сега с „Красавицата и звяра“ ти продължаваш да навлизаш в приказния свят с герои от флората и фауната, в който има като че ли повече справедливост, отколкото в човешкия свят. Личи, че това ти допада.
Допада не само на мен, а на целия екип. Не бих могъл нищо да направя без великолепната сценография и костюмите на Ася Стоименова, защото първото впечатление идва най-напред от визуалното въздействие. Както и в „Цар Лъв“, така и тук се опитваме да предадем красотата на природата, имаме зимна и лятна картина, бляскав и след това омагьосан замък и т.н. Всички предизвикателства преодоляваме, заедно и с хореографката Анна Пампулова, също с Лора Руневска, която се занимава с 3D мапинга, както и с Николай Дериволков, който отговаря за сценичните бойни техники.
Другото идва от музиката и текста. Музиката е водещото за мен, защото аз самият съм музикант, а музиката на Алън Менкен е наистина изключителна. Моят приятел Страцимир Павлов е направил брилянтна оркестрация на музиката, в която върят хит след хит.
Осем са емблематични песни, които показват развитието на героите...
Да и всичко започва от първата песен с известната масова сцена, в която цялото село се чуди как тъкмо при тях е дошло странното момиче, което чете толкова много книги, затова я и наричат „Странната Бел“. Другата известна песен „Home” се изпълнява, когато Бел попада в замъка и се запозава с омагьосаните предмети, които умеят да говорят и разказват: „Това е къща, но това не е моята къща, моят дом е другаде“.
Споменах вече колко съществена за възприятието на мюзикъла е песента „Change In Me”, другият хит е “Be our guest”(Бъди наш гост), в който всички канят Бел на вечеря. Сцената се развива в типично парижко кабаре с много балет, имаме ансамбъл с маски на торти, който танцува кан кан. Да добавя известното парче “Human Аgain”(Отново човек) със завладяваща музика и хубави гласове, един чудесно изработен ансамбъл от Страци. Звучат прекрасни хитове, както и в „Цар Лъв“.
Да не пропусна срещата между началника на лудницата господин Д’Арк, Гастон и Льо Фу, Гастон иска да подкупи началника на лудницата, за да вкара вътре бащата на Бел и когато Бел помоли Гастон да спаси баща й, той ще й обещае да го направи, при условие, че тя се омъжи за него. Много ефектен музикален момент, напомнящ руски цигански романс, който Ани е хореографирала като казачок.
Стигнахме и до артистите, които както и при „Цар Лъв“ ти преся на втори кастинг.
Нямаше как да не ги пресея, толкова много и толкова качествени артисти се явиха. За ролята на Бел исках да намеря „непокварени“, непознати или малко познати момичета. Избрах три актриси, сред които Мария Анастасова ще играе на премиерите на 12 и 13 август, защото тя все пак има известен сценичен опит, пее в класическа и поп вокална постановка и това е добър трамплин за навлизането й в мюзикъла. Втората Бел Валерия Василенко е талантлива пианистка, лауреат на много награди, сега учи поп и джаз пеене, тя ще излезе на сцената в спектакъла на 31 октомври. Третата е Яна Стоянова от Варна, нея също ще я видим в някои от спектаклите на „Красавицата и звяра“. Звярът изпълнява Михаил Сървански, един талантлив млад актьор от Сатиричния театър „Алеко Константинов“, който ще се изяви в първите два премиерни спектакъла. Другият звяр ще бъде Виктор Ибришимов – той е великолепен в главната роля на „Цар Лъв“, а тук играе Звяра и Гастон. За първият спектакъл му се доверявам за по-тежката роля на Гастон, а образа на Звяра той ще пресъздаде в третата премиера на 31 октомври. Имаме и един македонски студент в Музикалната академия Мартин Димитриевски, който ще излезе по-нататък. С всички тях работим чудесно на репетициите.
Забелязвам, че в „Красавицата и Звяра“ играят и голяма част от артистите в „Цар Лъв“.
Да, Даниел Добрев, който в“Цар Лъв“ игра Пумба, сега ще бъде Когсуърт; Велин Михайлов - Симба в Цар Лъв, е чудесен Гастон; Нейчо Петров - Реджи, който беше Скар, сега е Люмиер. Другият Люмиер е Калоян Лулчев, който в Цар Лъв беше Зазу и Ед. Георги Георгиев, който беше Зазу и Eд, сега ще бъде Льо Фу на първия спектакъл; Йоан Попов, който беше Тимон ще бъде Льо Фу на втория спектакъл; Димитър Ялнъзов - Скар в Цар Лъв, сега ще бъде господин Д’Арк, заедно с Лев Караван, който е и другият Когсуърт; Моника Иванова, която беше Рафики, сега се преобразява в Бабет,заедно с младата, талантлива певица Димитрина Германова. Прекрасната Балена Ланджева, която беше хиената Шензи, сега ще е Мисис Потс на втория спектакъл, за Виктор Ибришимов казах вече. Тихомир Трифонов, който в Царя беше Муфаса, тук на втората премиера ще бъде бащата на Бел, изобретателя Морис. На първия спектакъл Муфаса ще представи бъде чудесният Людмил Петров. Имаме и още една великолепна Мисис Потс - Яница Маслинкова, известно име в певческите и актьорските среди, дублира много филми по телевизията, прекрасен глас, тя ще играе в първия спектакъл. Радвам се да работя с такива чудесни артисти.
13 са общо ролите, заедно с двете деца - Мартин Стоянов, който се яви, ако не се лъжа, и на кастинга за Евровизия, и едно момиче, цигуларка от НУИ „Добри Христов“ - Флория Сотиров, също много добра. Тя ще пее Чип на първия премиерен спектакъл, а Мартин съм определил за втората премиера. Великолепните Розалия Желязкова и Веселина Андреева пресъздават образа на госпожа Буш. Имаме също три прекрасни „Глупава момичета“, изпълнени от младите и талантливи Зои Бошнакова, Мойра Янкова, Надя Станоева. Да не пропуснем Вълшебницата - чародейка Агата, без която приказката не би съществувала, в която се превъплъщават Антоанела Петрова и Калина Жекова.
Събрал си един голям национален изпълнителски екип с артисти от различни сценични изкуства, които те следват във всеки мюзикъл. Какво по-хубаво за един режисьор от това да работи с мотивирани артисти. И все пак, не може да не се сблъскваш с режисьорски проблеми?
О, да, проблемът е как да спирам стремежа към импровизация на актьорите, които толкова се увличат в ролите си, че прекаляват с импровизациите. Налага се непрекъснато да ги ограничавам, за да не излезем извън рамките на спектакъла, който трае 2 часа 10 минути, с антракта целият спектакъл продължава 2 часа и 30 минути.
Кое от заложените в „Красавицата и Звяра“ послания е обобщаващо за мюзикъла?
"Побеждава този, който победи себе си", от латински "Vincit qui se vincit". Звяра побеждава себе си и всъщност побеждава любовта. Признанието „Обичам те“ прави магията и звярът се превръща отново в човек. „Побеждава този, който победи себе си“ е предшествало като мото и премиерата на мюзикъла на Бродуей на 18 април 1994 г.
КРАСАВИЦАТА И ЗВЯРА
Концерт в костюми
Музика Алън Менкен
Текст Хауърд Ашман и Тим Райс
Либрето Линда Уулвъртън
Режисьор Петко Бонев
Оркестрация Страцимир Павлов
Сценичен дизайн и костюми Ася Стоименова
Сценично движение и пластика Анна Пампулова
Сценични бойни техники Николай Градинар Дериволков
3D mapping Лора Руневска, elektrick. me
Превод Лилия Бонева
Озвучаване Александър Георгиев
В ролите:
БЕЛ - Яна Стоянова, Мария Анастасова, Валерия Василенко
ПРИНЦ АДАМ/ЗВЯР - Михаил Сървански, Виктор Ибришимов, Мартин Димитриевски
ГАСТОН - Виктор Ибришимов, Велин Михайлов
МОРИС - Тихомир Трифонов, Людмил Петров
ЛЮМИЕР - Калоян Лулчев, Нейчо Петров - Реджи
КОГСУЪРТ - Даниел Добрев, Лев Караван
Г-ЖА ПОТС - Балена Ланджева, Яница Маслинкова, Антоанела Петрова
ЧИП - Васил Желев, Флория Сотиров, Мартин Стоянов, Мария Симонова
Льо Фу - Георги Георгив, Йоан Попов
МАДАМ ГРАНД БУШ - Розалия Желязкова, Василена Андреева
Г-н Д'АРК - Димитър Ялнъзов, Лев Караван
БАБЕТ - Димитрина Германова, Моника Иванова
Глупави момичета - Моника Иванова, Зои Бошнакова, Мойра Янкова, Надя Станоева, Димитрина Германова
МАЕСТРО КАДЕНЦА - Руслан Павлов, Михаил Вълчев
АГАТА - Калина Жекова, Антоанела Петрова
Оркестър и балет на Държавна опера Варна и Варненската детско-юношеска опера с худ. рък. Ганчо Ганчев
12, 13 август 2022, 21.00 - Опера в Летния театър. Премиера за България