ОТ АДАЖИО ЗА СТРУНЕН ОРКЕСТЪР ДО КОНЦЕРТ ЗА МАРИМБА, ВИБРАФОН И ТЪПАН

 

Снимки: Росен Донев

 

ЕМИЛ ТАБАКОВ пред Виолета Тончева за своите творби в Симфоничния концерт на 1 март 2019 във Варненската опера

Маестро Табаков, очакваме с нетърпение Симфоничния концерт на 1 март, под Вашата диригентска палка, с Ваши премиерни произведения. Концерт, който със сигурност ще бъде едно от големите симфонични събития във Варна за годината. Дължим Ви благодарност за това, че именно във Варна ще се състои световната премиера на Вашето Адажио за струнен оркестър, кактои варненската премиера на Вашия Концерт за маримба, вибрафон и тъпан.

Да започнем с Адажиото за струнен оркестър. Какво Ви накара да го напишете?

Написах го през 2016 г. в някакво моментно лирично настроение. Реших да експериментирам и опитах с игра на минорни тризвучия, от които излиза темата. Включих соло цигулка, три соло виоли и дадох възможност за изява на оркестъра. Така се оформи адажиото - бавно, тихо, навяващо лирично настроение, разтоварващо.

Как композирате всъщност, под знака на вдъхновението или си налагате някаква дисциплина?

Зависи от ситуацията и нагласата, от обкръжениетои мислите, които ме занимават. Конкретните обстоятелства винаги оказват влияние. Важно е също дали става дума за поръчка и за кого трябва да пиша. Но обикновено сядам и работя, докато започна да чувам музиката. Ако пък се случи вдъхновението да ме осени изведнъж, още по-добре. По принцип вярвам в максимата, че за успеха в изкуството са необходими 95% труд и 5 % талант, както още Чайковски е казал.

На пианото ли пишете?

Не, рядко пробвам само някои акорди. Не съм пианист.

И цялата партитура звучи само в главата ви?

Да.

Така ли стана и с Концерта за маримба, вибрафон и тъпан, който на 1 март ще бъде изпълнен за пръв във Варна?

Да. Това ще бъде второто изпълнение на това произведениеслед премиерата с Габровския камерен оркестър през миналата година. Тогава се колебаех дали да не отложа концерта, защото нямах подходящ солист. Но за моя радост се появиМирослав Димов, който се оказа много добър професионалист. Сега във Варна концертът ще прозвучи за пръв път с голям симфоничен оркестър, отново със солист Мирослав Димов.

В този концерт сте заложили подчертано българско звучене...

Да. Концертът за маримба, вибрафон и тъпан е изграден върху интонации и ритми, които без да са цитати, стоят близо до народната музика. Построен е върху триделна форма с бърза, бавна и бърза част. Използвам оригинален прийом с характерни солиращи инструменти в движение. Първата част е написана за маримба, въпреки че започва с S - кларинет. Втората част е за соло вибрафон, като в оркестъра се включва и флейта – пиколо. Третата част е за тъпан, но важна роля изпълняваи тромпетът. Наред със солиращите перкусионни инструменти,са включени и духови инструменти, за да се предаде,със средствата на симфоничната музика, характерната ритмика на българския фолклор.

Спомням си, след миналогодишния Ви февруарски концерт във Варна със Симфония №6 от Шостакович, оркестрантите се подредиха на опашка, за да ви благодарят лично за удоволствието да свирят под Вашата диригентска палка. Това беше не по-малко впечатляващо от самия концерт.

 

Те се справиха чудесно с тази трудна симфония на Шостакович. За мен е удоволствие да дирижирам Варненския симфоничен оркестър. След концерта тук продължавам със Софийската филхармония, с която ни предстои световна премиера на моята Симфония №10.

 

Март 2019 със световни премиери на две творби от Емил Табаков, под неговата диригентска палка! Какъв висок стил! На добър час, Маестро!