Опера в Летния театър – преференциални цени по 6 лв само на 30 и 31 май
Само на 30 и 31 май зрителите ще могат да си купят билети за всички спектакли на Опера в Летния театър на преференциална цена от 6 лв.
В останалите дни билетите са по 10, 15, 20, 30 лв. Работно време каса Държавна опера Варна: 10.00-13.00 и 14.00-19.00 всеки ден. Резервация и продажба билети на тел.: 052-665020, 052-650666; 052-669652 и e mail: tickets@operavarna.bg
Работно време каса Летен театър: 10.00-13.00 и 14.00-18.30 всеки ден, тел.: 052-612803
Акцентите на Опера в Летния театър – Варна 2015
Амбициозни премиери и партньорства, прочути солисти, за пръв път Международен балетен форум, посветен на Мая Плисецкая
3 юли – 25 август 2015
Опера в Летния театър 2015 представят ТМПЦ – Държавна опера Варна и Община Варна, с подкрепата на генералния спонсор АЛФА БАНК, бизнес партньорите „Св. Св. Кoнстантин и Елена” – Холдинг АД, Graffit Gallery Hotel и медийните партньори БНР-Радио Варна, БНТ 2-Варна, в. „Народно дело”, www.petel.bg, www.moreto.net, varnautre.bg; novavarna.net, ТВ и в. „Черно море”, Дарик Радио Варна. Специални партньори Casta Diva, Viva la musica, www.eventsinbulgaria.com.
И в шестото издание на Опера в Летния театър екипът на Държавна опера Варна при Театрално-музикален продуцентски център Варна спазва традицията да предлага както рядко изпълнявани премиерни заглавия, така и заглавия за по-широката публика, наред с прочути български и чуждестранни солисти, отбеляза Даниела Димова – директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна.
Експозето си тя започна с новината на Опера в Летния театър 2015 – първия Международен балетен форум, посветен на великата балетна прима Мая Плисецкая. Концепцията е за биенале, което да задоволи интереса на публиката към балетното изкуство в годините преди и след другото биенале - престижния Варненския балетен конкурс, който превръща Варна в световна столица на балета. Идеята идва от главния балетмайстор на Държавна опера Варна и дългогодишен партньор на сцената на Мая Плисецкая, з.а. на Русия Сергей Бобров. Зрителите ще видят две негови постановки, създадени в копродукция между Сибирски държавен балет и Балета при Държавна опера Варна – отличения с награда ВАРНА 2015 „Carmen Dance” на 27 юли и премиерата на знаменития балет по музика на Сергей Прокофиев “Ромео и Жулиета” на 29 юли. За разлика от обичайните чуждестранни гастроли с ограничен балетен състав, това ще бъде мащабна продукция с над 50 танцьори, които ще покажат стойностно балетно изкуство в пълния му блясък.
Като посочи, че опитът с неблагоприятната метеорологична обстановка през юни м.г. е наложил изместването на сегашното издание на Опера в Летния театър в месеците юли и август, г-жа Димова не пропусна да акцентира върху Гала концерта от ММФ „Варненско лято” на 29 юни в зала 1 на ФКЦ „Звездите на италианското белканто”. Музикалното събитие ще ни срещне с три прочути имена от световната сцена – с признатия за най-добър Вердиев бас в света Карло Коломбара, спечелил сърцата на публиката на Опера в Летния театър 2014 г. и горещо аплодиран в специалния варненски концерт „Bassissimo”, посветен на 100-годипнината от рождението на Борис Христов; със сопраното Дариа Масиеро, която триумфира на три континента и маестро Марко Боеми с не по-малко впечатляваща кариера от тази на вокалистите.
Първата премиера в шестото издание на Опера в Летния театър ще бъде „Царицата на чардаша” от Имре Калман на 3 юли - един красив и забавен прочит на популярната творба от режисьора Николай Априлов и диригента Стефан Бояджиев, който идва да смени познатата постановка на Видин Даскалов. В нея ще чуем Борис Луков и Веселин Вачев - двама от тримата тенори в нашумялата формация „Уникалните гласове”, заедно с най-добрите солистки на Държавна опера Варна в сопрановите партии.
На 9 юли следва премиерата на Вердиевия шедьовър „Макбет” - копродукция с Държавна опера Пловдив, постановка на режисьорката Нина Найденова и постоянния гост-диригент на Държавна опера Варна от Италия Стефано Сегедони, с примата на Румънската национална опера Сорина Мунтеану в ролята на Лейди Макбет и нашите великолепни солисти Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров и Валерий Георгиев.
За втори път ще съпреживеем високото изкуство на Карло Коломбара на 17 юли, когато под диригентството на главния диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов, той ще изпълни ролята на Крал Филип в „Дон Карлос” от Верди, в звездната компания на Калуди Калудов като Дон Карлос и солистката на Болшой театър Ирина Долженко като Кралица Елизабет.
Още една премиера в рамките и на Опера в Летния театър, и на ММФ „Варненско лято” предстои на 21 юли – изключително красивата и трудна опера „Адриана Лекуврьор” от Франческо Чилеа. Заглавието не е поставяно повече от 30 години в България, като в последната му сценична версия в София са участвали Гена Димитрова, Александрина Милчева и Райна Кабаиванска. Сегашната премиерна постановка е копродукция на Държавна опера Варна и Македонската опера и балет в Скопие с режисьор нейния директор Деян Прошев и диригент Вилиана Вълчева. Сред солистите блестят имената на познатите в цял свят български оперни гласове Цветелина Василева, Иван Момиров и Даниела Дякова.
Елегантният „Любовен еликсир” на Гаетано Доницети ще бъде поднесен на 31 юли, в копродукция между държавните оперни театри във Варна и Пловдив, с диригент Светослав Борисов, режисьор Нина Найденова, солистите Марк Фаулър (Австралия), Деян Вачков, Свилен Николов и др. Изключително успешният солист на Държавна опера Варна с международна кариера Деян Вачков, ангажиран в Арена ди Верона през юли и август, ще се изяви Опера в Летния театър, освен в „Любовен еликсир” и в главната роля на „Дон Паскауле”. Това несъмнено е още един красноречив факт за високата класа на българските оперни гласове, както и за богатството от заглавия и солисти, които ще поднесе оперното лято във Варна.
Спектакълът на „Турандот” от Джакомо Пучини в навечерието на Празника на Варна, на 14 август, се посвещава на 60-годишнината на Бойко Цветанов. Под диригентството на Григор Паликаров, на световноизвестния наш тенор ще партнира прекрасната солистка на Софийска опера и балет Габриела Георгиева, завърнала се наскоро от Метрополитън опера, където дублира Анна Нетребко в драматичните сопранови партии.
Маестро Борислав Иванов, артистичен директор на Държавна опера Варна, ще дирижира на 18 август една от любимите си опери - вечната Вердиева „Аида”, с превъзходен солистичен състав – един от най-търсените съвременни тенори Камен Чанев и солистката на Болшой театър Агунда Кулаева.
Премиерното за тази година заглавие „Дон Паскуале” от Гаетано Доницети, режисьорски прочит на Кузман Попов, ще бъде изнесено за пръв път в Опера в Летния театър на 20 август. В тази копродукция между Държавна опера Варна и Teatro Comunale di Modena, с диригент Светослав Борисов, наред с Деян Вачков, Ирина Жекова и Свилен Николов, ще чуем артистичния руски тенор Алексей Татаринцев, спечелил безапелационно сърцата на зрителите в м.г. издание на Опера в Летния театър.
Шестата опера в Летния театър, традиционно ще бъде закрита с Оперна гала. В концерта на 25 август своето интерпретаторско изкуство ще покажат трима солисти от Държавна опера Варна и трима гости от оперите в Истанбул и Анкара. Заслугата за това сътрудничество принадлежи изцяло на артистичния директор на Държавна опера Варна, маестро Борислав Иванов. На пресконференцията маестро Борислав Иванов подчерта, че ръководството на Държавна опера Варна успява в трудните за финансиране на културата времена да намери добри управленски решения, развивайки партньорство със сродни театри не само в България, но и в Италия, Франция, Русия, Македония, а сега и с Турция. В този смисъл оригинален е замисълът на Оперната гала, която със същата програма и същите солисти, ще закрие на 25 август Опера в Летния театър във Варна, а на 5 септември ще открие поредния фестивал в Аспендос - най-големия античен театър в Европа, известен с перфектната си акустика и 5-те хиляди зрителски места. Гала концертът във Варна ще дирижира маестро Селман Ада, който неотдавна гостува тук със свои авторски творби, а в Аспендос на диригентския пулт ще застане маестро Борислав Иванов.
Главният диригент на Държавна опера Варна, маестро Светослав Борисов, за чийто изяви на концертния и оперния подиум в Германия и Австрия критиката не пести похвали, изтъкна, че интензивното му присъствие в афиша на Опера в Летния театър, го прави изключително щастлив. „Дон Карлос”, една от първите опери, които е дирижирал, сега ще го срещне с колос като Карло Коломбара – един факт, който го зарежда с емоция и позитивизъм. Така се отнася и към другата си първа творческа среща в „Любовен еликсир” с режисьорката Нина Найденова. Очаква с нетърпение спектакъла в Летния театър на „Carmen Dance”, уникалната опера-балет по музика на Бизе, с хореограф-постановчик Сергей Бобров, на която той е диригент-постановчик и за която екипът бе удостоен с награда ВАРНА 2015. Любим му е „Дон Паскуале”, чийто два състава според него са абсолютно равностойни и по никакъв начин не би могъл да предпочете единия пред другия. Допада му, че във Варненския оперен театър не само се канят известни солисти и имена, а и наши диригенти и солисти гостуват в Европа и по света. За един творец няма по-добър начин да израства, да се съизмерва и да се доказва, убеден е маестро Светослав Борисов.
Опера в Летния театър – преференциални цени по 6 лв само на 30 и 31 май
Само на 30 и 31 май зрителите ще могат да си купят билети за всички спектакли на Опера в Летния театър на преференциална цена от 6 лв.
В останалите дни билетите са по 10, 15, 20, 30 лв. Работно време каса Държавна опера Варна: 10.00-13.00 и 14.00-19.00 всеки ден. Резервация и продажба билети на тел.: 052-665020, 052-650666; 052-669652 и e mail: tickets@operavarna.bg
Работно време каса Летен театър: 10.00-13.00 и 14.00-18.30 всеки ден, тел.: 052-612803
Дарение от съпругата на големия варненски бас Стефан Циганчев
В края на пресконференцията Павлина Циганчева - съпруга на големия български бас Стефан Циганчев, посветил целия си творчески път на Варненската опера, направи дарение за архива на оперния театър. Колекцията съдържа над 45 грамофонни плочи с ценни записи на Борис Христов, Николай Гяуров, Рената Ското, Мирела Френи, Александрина Милчева, Светослав Рихтер, Давид Ойстрах и други прочути оперни певци и инструменталисти. Г-жа Циганчева подари също грамофон и своята документална книга, посветена на живота и творчеството на Стефан Циганчев, както и ноти и клавири, с които той е работил. Приемайки с благодарност дарението, директорката на ТМПЦ Варна Даниела Димова обеща, че на един от юнските спектакли на Държавна опера Варна, ще връчи на Павлина Циганчева официален сертификат за дарението.
ВЪЗПОМЕНАНИЕ - СОФИЯ ИВАНОВА
В Ъ З П О М Е Н А Н И Е
СОФИЯ ИВАНОВА
17.05.1949 – 02.06.2014
Една година без известната оперна певица, без нашата любима Софи
На 02 юни 2015 г. се навършва една година от кончината на София Иванова, която остави в непрежалима скръб нас - нейното семейство, близките, приятелите и всички, които я познаваха.
Надарена с рядката комбинация от красота и талант, София Иванова пресъздаде най-известните женски образи в световната оперна литература с финес и изящество, превърнали се в основен стилов белег на нейното изкуство. Знаменитият Марио дел Монако й предсказа световен триумф като Виолета от „Травиата” - нейната коронна роля, с която тя пожъна успехи в над 150 спектакъла в България и по света. Незабравими остават и превъплъщенията й в ролите на Тоска от едноименната опера, Мими от “Бохеми”, Чо-Чо-Сан от “Мадам Бътерфлай” на Пучини и още много, много други.
Безкрайно взискателна към всяка своя сценична изява, София Иванова се стремеше към съвършенство не само заради себе си, а защото осъзнаваше мисията си като посланик на българската култура по света. Отчитайки тази най-значима следа, която един творец може да остави след себе си, нашата културната общественост засвидетелства своята почит към София Иванова и нейния принос за развитието и утвърждаването на престижа на българското оперно изкуство у нас и по света.
Това заслужено признание ни радва и утешава в болката, която с времето не намалява, а се усилва. Но остава любовта, която ненакърнимо ни свързва с най-прекрасната съпруга, майка и дъщеря. Остават ни надеждата и вярата в твоя светъл вселенски път, скъпа Софи!
Обичаме те!
Oт семейството
«Реквием» от Верди в памет на София Иванова на 2 юни
С «Реквием» от Джузепе Верди ще бъде отбелязана една година от кончината на известната оперна певица София Иванова. Събитието предстои на 2 юни от 19 часа в зала №1 на ФКЦ с участието на симфоничен оркестър и хор при Държавна опера Варна и смесен хор «Морски звуци». Зад диригентския пулт ще застане съпругът на София Иванова - маестро Борислав Иванов, директор в различни периоди на оперните театри във Варна, София, Пловдив и Русе, дългогодишен генералмузикдиректор и диригент на Берлинския симфоничен оркестър, сега артистичен директор на Държавна опера Варна, почетен главен диригент на Истанбулската опера и доайен на българските диригенти с над 3 000 спектакъла на всички континети, с изключение на Австралия.
«Макар че от 1964 г. досега съм дирижирал Вердиевия Реквием в Берлин, Амстердам, Мадрид и други градове над 25 пъти, за мен това ще бъде най-трудният Реквием - първият без моята Софи», споделя с нескривано вълнение маестро Борислав Иванов. В концертите София винаги изпълнява сопрановата партия, Елена Чавдарова-Иса най-често поема мецосопрановата партия, постоянни солисти са тенорите Калуди Калудов и Орлин Горанов, както и басите Орлин Павлов – баща и Ивайло Джуров. Сега е поканен почти същият солистичен състав – Елена Чавдарова-Иса, Калуди Калудов и Ивайло Джуров, а сопрановата партия ще изпълни младата солистка на Държавна опера Варна Димитринка Райчева, която София Иванова особено е харесвала.
«Софи обичаше да казва, че е щастлив човек, защото е изпълнила мечтата си да стане певица», продължава да разказва маестрото. А мечтата тръгва от Виолета в «Травиата», по-късно великият тенор Марио дел Монако предрича, че с «Травиата» София Иванова ще триумфира по световните сцени, точно така и се случва. Жъне успех като Виолета в над 150 спектакъла на «Травиата» и вписва в богатия си репертоар всички знакови партии за сопран в оперната литература, като «Татяна» от «Евгений Онегин», «Неда» от «Палячи», Мими от «Бохеми», Чо-Чо-сан от «Мадам Бътерфлай, Тоска от едноименната опера», Дездемона от «Отело» и др.
Разказът за обаятелната и прекрасна съпруга, за певицата, която с професионализъм и постоянство постига своите творчески върхове, звучи като приказка, но това е истинска приказка за един осъществен живот.
РЕКВИЕМ е музикална композиция, изградена върху текстове от римокатолическата заупокойна литургия. Джузепе Верди замисля своя Реквием в края на 1868 г. в памет на Росини. Идеята е най-талантливите композитори по това време да се обединят и да напишат траурна меса по повод годишнината от смъртта на Росини. По жребий на Верди се пада заключителната част - Libera me. Този „Реквием” бил написан през ноември 1869 г., но така и не бил изпълнен. По-късно Верди решава да напише свой собствен „Реквием” в чест на Росини, но работата тече мудно. Тласък за по-скорошното завършване на произведението дава смъртта на знаменития писател Алесандро Мандзони през май 1873 г., пред когото Верди се прекланя още от младежките си години. Така Верди завършва своя „Реквием” на 10 април 1874 г. Първото му изпълнение се състои точно една година след смъртта на Мандзони – на 22 май 1874 г. в миланската катедрала „Сан Марко”, а зад диригентския пулт застава самият автор. След няколко дни „Реквиемът” с огромен успех бива изпълнен в Миланската „Ла Скала”, следват също толкова успешни изпълнения през 1875 г. под диригентството на автора в Париж, Лондон и Виена, а след това и в Мюнхен, в Петербург и др.
Дълбоко драматично, с присъщата на романтизма острота на преживяванията, произведението носи откровението и дълбините на човешката душа – толкова силна и същевременно толкова слаба пред изпитанията на живота и пред неизбежността на смъртта. То носи трепета пред могъществото на Твореца и същевременно - полета на вдъхновението на човека – творец на своя малък свят.
Елена Чавдарова-Иса – мецосопран е родена в семейство на музиканти. Завършила е Пловдивското музикално училище и Държавната музикална академия “Панчо Владигеров” – София в класа на доц.Ирена Бръмбарова. Специализирала е в Студия за млади оперни певци към Софийската опера. През сезон 1992/93 г. дебютира в ролята на Мадалена от оп. “Риголето” на Верди в Пловдивската опера, където е солистка и до днес. От 1997 г. е постоянен гост – член на Софийската опера. Елена Чавдарова е лауреат и носител на награди от три престижни международни оперни конкурси: ІІІ награда от Конкурса за млади оперни певци “Борис Христов” (1996), Първа специална награда от конкурса в Билбао (Испания – 1996) и поощрителна награда от конкурса в Токио през 1997 г. В репертоара на певицата са почти всички най-известни мецосопранови главни солистични роли от оперите на Джузепе Верди: Амнерис (Аида), Еболи (Дон Карлос), Азучена (Трубадур), Фенена (Набуко), Мадалена (Риголето), Реквием; Сузуки (Мадам Бътерфлай) на Джакомо Пучини, Кармен от едноименната опера на Жорж Бизе, Лола от Селска чест на Пиетро Маскани, Олга от Евгений Онегин на Чайковски, Кончаковна от Княз Игор на Ал. Бородин и др.
Елена Чавдарова-Иса има гастроли в най-реномираните оперни театри на Европа, Азия и Латинска Америка. Пяла е с Миланската филхармония под диригентството на Рикардо Шайи, участвала е в постановка на оп. “Княз Игор” на сцената на Дойче опер в Берлин. Певицата е гостувала на сцената на Националната опера в Лисабон, Рио де Жанейро, в Театро Ариага – Билбао, “Аудиторио” – Мадрид, и др. испански театри, Нов национален театър – Токио, “Елизабет хол”, “Мюзикхале” – Хамбург и др. театри и концертни зали. Партнирала е на известни оперни певци като Луис Лима, Николай Геда, Гена Димитрова, Никола Гюзелев, Бойко Цветанов, Кармела Римиджо и др.
Големият български тенор със световна слава Калуди Калудов завършва през 1978 г. оперно пеене в Държавната музикална академия – София в класа на доц. Лиляна Жабленска и продължава да се развива като тенор като ученик на известния наш певец и музикален педагог Никола Николов. Дебютът му като певец е през 1978 г. в ролята на Алфред в операта „Травиата” на Джузепе Верди. От 1980-те години и досега международната кариера на Калуди Калудов е възходяща и той е нареждан от ценителите на операта в челото на тенорите в света. Пял е във Виенската Щатсопера, Ла Скала, Лисео (Барселона), Ковън Гардън, Метрополитън и други световни оперни театри. Изпълнявал е главните тенорови партии в опери на Верди, Пучини, Маскани, Бизе, Леонкавало и др. Партнирал е на изпълнители от световна класа и е работил с диригенти от световна величина, като Рикардо Мути, Фабио Луизи, Клаудио Абадо. В репертоара му има редица партии от оратории и концертни изпълнения.
От 1990 г. Калуди Калудов живее в Полша и пее в най-големия полски оперен театър – Театр Велки във Варшава. През 1992 г. той създава и е артистичен директор на Фестивала за вокална музика Viva el canto в полския град Чешин. От 2003 г. е преподавател в Музикалната академия на Катовице. След 1994 г. Калуди Калудов ръководи няколко майсторски класа в Полша, Италия и България. В последните години Калуди Калудов живее отново в България, преподава в НБУ, известно време е директор на Пловдивската опера, пее във всички оперни театри на страната, води майсторски класове. През 2003 г. е удостоен със званието „Почетен гражданин на Варна”. Калуди Калудов има записи в най-големите звукозаписни компании. На полския пазар е особено популярен дискът му “О, звезда Витлеемска”, за който е носител на Златна плоча.
Ивайло Джуров – бас е роден в Русе през 1973 г. Завършва камерно пеене в Кралската консерватория в Хага (Холандия) през 1994. От 1995-1997 специализира оперно пеене при Александрина Милчева. Професионалния си дебют прави през 1996 г. на Великденския фестивал – Пловдив с Великденска оратория от Бах. От 1997-2000 работи с оркестъра на БНР, като през 1998 открива с този състав Международния фестивал „Софийски музикални седмици”, а с хора на БНР осъществява записи и концерти на църковно-славянски песнопения. През 2001 г. дебютира в ролята на Фигаро от „Сватбата на Фигаро” и Лепорело от „Дон Жуан” от Моцарт в Белгия и Холандия. През март, 2002 изпълнява „Магнификат” от Бах заедно с Orchestra of the Age of Enlightenment и диригента Рене Якобс в Лайпциг. Повратен етап в развитието на Ивайло Джуров е ролята на Филип Втори в „Дон Карлос” от Верди. През 2003 г. гастролира с тази роля, както у нас, така и в Австрия, Германия, Гърция, Белгия, Холандия, Франция, Испания, САЩ и др. Оперният му репертоар включва партии като Банко, Захария, Рамфис, Филип Втори в оперите на Верди, Ескамилио в „Кармен” на Бизе, Дон Жуан и Фигаро от оперите на Моцарт и др. Широко застъпва и творби в кантатно-ораториалния жанр като „Реквием” (Моцарт), „Магнификат” и „Коледна оратория” (Бах), „Стабат матер” (Росини), „Нелсън-меса” и „Сътворението” (Хайдн), „Месия” (Хендел), „Немски Реквием” (Брамс), Девета симфония (Бетовен), 14-та симфония (Шостакович), „Реквием” от Верди.
Димитринка Райчева – сопран е родена в Добрич. Завършва НУИ „Любомир Пипков” и НМА „Проф. Панчо Владигеров” в София. През 1994 г. участва в Първия национален конкурс “Млади музикални дарования” и получава наградата, учредена от проф. Павел Герджиков за най-добро изпълнение на българска песен и специалната награда, учредена от г-жа Валери Попова. През септември 1996 г. участва в Международния младежки фестивал “Бряг на надеждата” (Добрич) и за отличното си изпълнение във финалния кръг е удостоена с Грамота и Награда за най-добро представяне от страната домакин. През 1998 г. завършва висшето си образование и взема участие в студентския спектакъл “Медиумът” от Джан Карло Меноти, където изпълнява ролята на Мисис Нолън, под режисурата на акад. Пламен Карталов. Следват участия в концерти и спектакли в България и чужбина. През септември 2008 г. е финалистка на Конкурса за млади оперни певци в Алкамо, Сицилия, а през октомври същата година е наградена със специално отличие на конкурса “Мирике” в Контурси Терме, Италия. Там получава и покана за участие в няколко курса на известната оперна певица Лелла Куберли и диригента Даниеле Молес.
На XIV-тия Международен конкурс за млади оперни певци “Борис Христов” (2009 г.) след успешен сценичен дебют в ролята на Амелия от операта “Бал с маски” на Дж. Верди е удостоена с Трета награда, бронзов медал и диплом. От 2010 г. започват участията й в постановките „Рейнско злато”, „Пръстенът на нибелунга” и „Валкюри” на Рихард Вагнер на сцената на Националната опера и балет. През юли 2011 г. с успех изпълнява ролята на Амелия от оп. „Бал с маски” на Верди в премиерен спектакъл в рамките на ММФ „Варненско лято” – копродукция на Националната опера и балет и Държавна опера – Варна.
От октомври 2011 г. е част от постоянния солистичен състав на Държавна опера – Варна. В репертоара й присъстват ролите на Аида от едноименната опера на Верди, Леонора от „Трубадур”, Елизабет от „Дон Карлос”, Тоска от едноименната опера на Пучини, Абигайл от „Набуко”, Мадалена от „Андре Шение” и др. През месец май 2013 участва в премиерните спектакли на „Залезът на боговете” от Р. Вагнер, постановка на Националната опера и балет – София, където изпълнява три роли под режисурата на акад. Пламен Карталов и диригентската палка на Ерих Вехтер (Германия). Следва участието й през месец юни в „Рейнско злато”, „Валкюри” и „Залезът на боговете”, като част от цялостното представяне на тетралогията „Пръстенът на нибелунга” по повод честванията на 200 годишнината от рождението на Р. Вагнер.