Аплодираме Елена Чавдарова-Иса и Ивайло Михайлов в «Кармен»
Дебюти на Ирина Жекова и Свилен Николов
Интересът на публиката към това заглавие винаги е много голям, заради прекрасната и много популярна музика на Жорж Бизе. За тези, които не са гледали варненската постановка на операта «Кармен», както и на тези, които отново искат да видят своята любима опера и да й се насладят е представлението
На 30 октомври от 19 часа, под диригентството на главния диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов, варненските меломани ще аплодират Елена Чавдарова-Иса – един от най-добрите съвременни български мецосопранови гласове, в ролята на своенравната циганка Кармен от едноименната опера на Жорж Бизе.
Варна познава и обича тази оперна певица, която впечатлява с перфектната си вокална техника и силно сценично присъствие.
Солистката на Пловдивската опера води със себе си и своя колега, Ивайло Михайлов, когото за пръв път ще видим в ролята на Дон Хозе. Ученик на именития тенор Калуди Калудов, завършил оперно пеене и музикално-сценична режисура в НМА «Панчо Владигеров» и в НБУ, специализацирал в Италия, младият тенор има вече над 30 роли в репертоара си и многобройни успехи като певец и режисьор у нас и в чужбина.
Ние помним успешния му дебют като Ернани в постановката на едноименната опера, с която Държавна опера Варна гастролира успешно на сцената на Софийската опера и балет през 2012 г. Дебютът му в Букурещката национална опера и балет е следващата година като Фауст от едноименната опера на Шарл Гуно.
Следват Дон Хозе в Колизео до Порто през май на 2014 г. и главната роля на Вакула в приказната операта „Черевички” на Чайковски в операта в Каляри, която беше излъчена по телевизия RAI през януари 2015 г.
През 2013-2014 той е наставник и съдия в първото издание на “Pop star to opera star” - Виетнам и вокален педагог в X-фактор. Ивайло Михайлов има множество записи за Българското национално радио и телевизия. Работи с диригентите Donato Renzetti, Adrian Morar, Михаил Ангелов, Борислав Иванов и др.
Останалите роли в «Кармен» са поверени на солисти на Държавна опера Варна - Ирина Жекова ще направи своя дебют като Микаела на варненска сцена, Свилен Николов пък ще дебютира като Ескамилио.
В другите роли ще се представят Евгений Станимиров като Цунига, ПламенДолапчиев – Ремендадо, а двете красавици Фраскита и Мерцедес се изпълняват съответно от Галина Великова и Силвия Ангелова. Режисьор на постановката е Кузман Попов.
Дебют на великолепната Ирина Жекова в „Травиата”
На 28 октомври от 19 часа, под палката на маестро Борислав Иванов, ще прозвучи в целия си блясък операта “Травиата”, най-изпълняваната творба по света на именития италиански оперен майстор Джузепе Верди. Тази пета по ред постановка в историята на Варненската опера, посветена на 200-годишнината от рождението на композитора, е авторски прочит на Кузман Попов - режисьор, сценограф и костюмограф на спектакъла.
Своя дебют в ролята на Виолета Валери ще направи великолепното сопрано Ирина Жекова.
Талантливата варненка завършва НУИ „Добри Христов” в родния си град и магистърска степен по специалността класическо пеене в НМА „Проф. Панчо Владигеров”. Специализира при Мирела Паруто и Антонио Боайе в Рим през 2009 и 2010 година, а в периода 2014-2015- и в престижната Академия „Санта Чечилия” в Рим при световната оперна прима Рената Ското, както и при Клаудио Дездери, Анна Ванди и Чезаре Скартон.
През 2010 година Ирина Жекова дебютира на сцената на Национална опера и балет в София, в ролята на Воглинде от операта „Рейнско злато” на Р. Вагнер. От 2011 година Ирина Жекова става артист-солист в Държавна опера – Варна. В репертоара й са включени ролите на Джилда („Риголето”), Оскар („Бал с маски”), Нанета („Фалстаф”) на Дж. Верди, Адина от „Любовен еликсир” и Норина от „Дон Паскуале” на Г. Доницети, Микаела и Фраскита от „Кармен” на Ж. Бизе, Мюзета от „Бохеми” на Дж. Пучини, Ортлинде от „Валкюра” и Воглинде от „Залезът на боговете” на Р. Вагнер, Зорница от „Луд гидия” на П. Хаджиев, Норина от „Дон Паскуале” на Доницети, сопрановите сола от „Кармина Бурана” и „Катули Кармина” на К.Орф, Церлина („Дон Жуан”), Адела („Граф Ори”), както и Клоринда в «Пепеляшка» на Росини и други роли, представени на сцените на Национална опера и балет в София и Държавна опера Варна.
През 2013 година, по повод 200 години от рождението на Рихард Вагнер, за първи път в България Софийска опера и балет поднесе на публиката тетралогията „Пръстенът на Нибелунга”. Ирина Жекова се представя в три от четирите фестивални вечери в ролите на Воглинде от „Рейнско злато”, Ортлинде от „Валкюра” и Воглинде от „Залезът на боговете”.
През 2014 година, по повод 100 години от рождението на големия български бас Борис Христов, Ирина Жекова изпълни партията на Ксения от
„Борис Годунов” на Модест Мусоргски – грандиозна постановка пред храм-паметника „Св. Александър Невски” в София, постановка на акад. Пламен Карталов.
За периода 2010–2015 Ирина Жекова изгражда репертоар от над 20 солови оперни роли, участва в повече от 150 представления и концерти в страната и чужбина. Само преди няколко дни, в октомврийския гастрол на Варненската опера в София, Ирина Жекова заслужи безапелационните адмирации на публиката в „Дон Паскуале”. По този повод оперната прима и вокален педагог Дарина Такова сподели във фейсбок профила си своето: „Специално възхищение от Ирина Жекова като Норина!”.
В «Травиата» ще се изявят солисти, точно каквито харесва взискателният оперен свят през XXI век – талантливи, красиви, на възрастта на героите, които пресъздават. В Алфред Жермон ще се превъплъти тенорът Борис Луков, най-младият солист на сцената на Държавна опера Варна, която пази скъпи спомени за именитата му баба – народната артистка Лиляна Анастасова – една от емблематичните солистки на нашия оперен театър.
Образът на Жорж Жермон отново ще пресъздаде един друг харесван варненски солист Свилен Николов. Истинско удоволствие е да се слуша този перфектен в интонационно отношение баритон с мека, задушевна звучност на гласа и талантливо сценично присъствие.
Останалите роли са поверени на Ина Петрова (Флора), Благовеста Статева (Анина), Димитър Илиев (Гастон), Гео Чобанов (Барон Дюфол), Людмил Петров (Маркиз Д`Обини), Петър Петров (Д-р Гренвил) и др.
Варненският оперен гастрол през погледа на столичани
Отзвук от октомврийските спектакли на „Андре Шение”, Адриана Лекуврьор” и „Дон Паскуале” в Софийска опера и балет
„Андре Шение”
Росица Кавалджиева – музикална журналистка
Много хубаво начало на турнето на Варненската опера в София с „Андре Шение”. Бойко Цветанов е в прекрасна форма, Димитринка Райчева е много добра, Венцеслав Анастасов същo. Oчаквам с нетърпение и „Адриана Лекуврьор” и „Дон Паскуале”. На добър час, приятели!
Петър Пламенов – музикален критик
Радвам се, че Варненската опера идва в София, това е добра традиция, която трябва да се защити. В „Андре Шение” оркестърът и хорът са стабилни, младата диригентка прави добро впечатление. Допада ми Димитринка Райчева, Бойко Цветанов респектира с творческото си дълголетие. Хубаво би било освен класическите режисьорски решения да се търси и по-модерен изказ. Ръководството на Варненската опера заслужава похвала за това, че поставя редки заглавия. Това е вярна посока. Ако искаме да бъдем истинска оперна държава, трябва да развиваме собствена политика, да излезем от коловоза на класиката, тип „Травиата”, да се обърнем към красиви и редки творби от руската и италианската оперна литература. Това би могло да привлече и музикални критици и оперни почитатели от цял свят.
Регина Койчева – Институт за литература, БАН
И аз съм впечатлена от репертоара, с който Варненската опера идва през тази година в София. Поставянето на редки заглавия несъмнено заслужава адмирации. В „Андре Шение” Димитринка Райчева импонира като Мадалена, Венцеслав Анастасов е прекрасен като Жерар, Бойко Цветанов е име за ценителите. Костюмите са много оригинални. Любопитна съм да видя и останалите два спектакъла.
Калина Захова – Институт за литература, БАН
Чудесно е, че Варненската опера гостува в София, и то с неклиширани постановки като тази. За пръв път гледам "Андре Шение", тематиката ми се струва доста интересна. Постановката и декорите биха могли да бъдат и по-добри. Изпълнителите са много впечатляващи, както и голяма част от костюмите.
Евгения Здравкова – оперна певица
Бойко Цветанов е в блестяща форма. Преди години съм пяла с него в Старозагорската опера. Много се радвам за Димитринка Райчева, невероятно е израснала във вокално отношение, стои и много добре на сцената. Тя е не само оперна певица, а истинска оперна актриса.
Рени Пенкова – оперна певица, вокален педагог
Много пъти съм пяла във Варненската опера, под диригентството на Борислав Иванов и сега с удоволствие следя хубавия спектакъл на „Андре Шение” с уважавания маестро, прославил българското оперно изкуство по света. Димитринка Райчева беше моя ученичка и съм щастлива, че е постигнала такова високо ниво. Желая й да покори световните сцени!
„Адриана Лекуврьор”
Анета Радославова - учителка
Редовно прекарвам лятната си ваканция във Варна, не на последно място заради романтиката на Опера в Летния театър. Ето и в Софийската опера си нося вашето рекламно ветрило J. Във Варна вече гледах това лято и „Андре Шение”, и „Адриана Лекуврьор”, и „Дон Паскуале”. Радвам се, че мога да ги видя още веднъж на софийска сцена. Допадат ми и трите постановки, но ако ме питате за предпочитанията ми, те са за „Адриана Лекуврьор” и за Цветелина Василева. Оперна дива в истинския смисъл!
Чавдар Христов - мениджър
За пръв път гледам „Адриана Лекуврьор”, при това не с кого да е, а с Цветелина Василева. Превъзходна и в най-малките детайли. Даниела Дякова и Иво Йорданов също са убедителни. Хубава сценография, но костюмите можеха да бъдат още по-пищни. Впечатлява и младата диригентка Вилиана Вълчева, която владее оркестъра и постига добра звучност.
Прочети още: Варненският оперен гастрол през погледа на столичани